Milcobel schetst trends in melk

Vergelijken melkprijzen wordt lastiger

17 Juni 2015 - Redactie Boerenbusiness

Milcobel, de grootste coöperatie van België, zet alle zeilen bij om zich aan te passen aan een sterk veranderende zuivelmarkt. Een zo breed mogelijk productportfolio moet hierbij garant staan voor een zo hoog mogelijke melkprijs. Het is meteen een trend die in de toekomst het vergelijken van melkprijzen gaat bemoeilijken. 

Het belang van de melkprijs neemt toe

Het einde van het melkquotum was het begin van de vrije zuivelmarkt in Europa. Binnen die vrije markt neemt ook het belang van de melkprijs toe en de noodzaak voor verwerkers van melk om zich te bewijzen. Toch wordt het in de toekomst steeds lastiger om melkprijzen te vergelijken, zo werd duidelijk op de Algemene Vergadering van Milcobel. 

De melkprijs wordt steeds belangrijker. Mede door de vrije zuivelmarkt is het speelveld voor verwerkers en melkveehouders groter geworden en wordt het voor bedrijven belangrijker te bewijzen dat zij het beste de melk tot waarde kunnen brengen. 

Het resulteert er in dat binnen het zuivellandschap heel wat verschuivingen plaatsvinden. 'Er is in onze sector veel diversificatie die leidt tot verschuivingen in de melkverwerking en er zijn zware investeringen om de industrie aan te passen aan verwachte groei en exportmogelijkheden', zo schetst Eddy de Mûelenaere, CEO van Milcobel, in zijn toespraak. 

De Mûelenaere geeft aan dat dit goed nieuws is voor melkveehouders, maar dat er ook een nadeel aan kleeft. 'Het zal de prijsvergelijking tussen bedrijven bemoeilijken, omwille van verschillend profiel en verschillende contractposities van die bedrijven. De melkprijs zal dus meer en meer over een langere periode moeten bekeken worden.'

Milcobel zelf focust op kaas, ijs en melkpoeder. 'In consumptiemelk hebben we omwille van de slechte valorisatie volumes in witte melk opgegeven.' Die melk ging naar poeder. De slechte resultaten bij drinkmelk zijn niet van vandaag, maar spelen al langer een belangrijke rol.   

Ook mozzarella blijft een belangrijke rol spelen binnen Milcobel. 'De productie groeide met 15 procent.'Minder positief was het dat de nieuwe mozzarella capaciteit vol in bedrijf kwam rond het ingaan van het handelsboycot vanuit Rusland. Hierdoor kon Milcobel niet profiteren van de sterke punten van deze markt, maar was de zuivelaar afhankelijk van de lagere prijzen op de spot- en dagmarkt. 

36,57

euro

per 100 liter over 2014 

Diversificatie moet in de toekomst dalingen van de melkprijs tegengaan, maar in 2014 kon dit nog niet voldoende zijn werk doen. 'In tegenstelling tot de verwachtingen zijn we in 2014 niet aan de sterke daling van de prijzen ontsnapt. De daling kwam net te vroeg voor onze nieuwe mozzarella capaciteit en de verbetering op andere locaties was maar net begonnen zodat we daar nog niet konden bufferen.' 

Over 2014 daalde de uitbetaalde melkprijs inclusief nabetaling met 8 procent naar 36,57 euro per 100 liter. 'De tweede hoogste die we ooit realiseerden.' De gemiddelde levering door de 2.777 leden steeg daarbij naar 422.000 liter. Een kanttekening die hierbij geplaatst wordt is de kwaliteit van de melk. 'Enerzijds blijft de kwaliteit op een behoorlijk hoog peil, zonder noemenswaardige zorgenvoor verwerking, anderzijds is het jammer dat er geen vooruitgang op dit gebied gemaakt is.' De CEO vraagt zich dan ook af wat quotumvrij melken met de kwaliteit van melk gaat doen. 

Alles bij elkaar houdt de Belgische zuivelaar er rekening mee dat onder invloed van de wereldmarkt en de ontwikkelingen bij de retail het zuivellandschap verder gaat veranderen. Het belang van een goede melkprijs neemt daarbij toe, hoewel zuivelaars zich waarschijnlijk steeds meer van elkaar gaan onderscheiden. Zelf houden ze de ingezette koers vast en zetten in op een groot productpakket.   

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden