De kaasproductie in Duitsland zette over de eerste helft van 2015 een stijging neer. Tel daarbij op dat er meer kaas werd ingevoerd en minder geëxporteerd werd en het is duidelijk dat er meer kaas geconsumeerd wordt of er liggen nog ergens voorraden te wachten.
De levering van melk aan verwerkers zette over de eerste helft van 2015 rode cijfers neer, zo blijkt uit cijfers van het ZMB. De melkveehouders leverden 0,9 procent, of grofweg 150.000 ton, minder melk af aan de fabrieken. Van die melk werd minder richting de versproducten verplaatst, maar ging meer naar wei, boter en kaas.
Zonder smeltkaas steeg het volume aan kaas van 1.161.900 ton over 2014 naar 1.169.100 ton in 2015. Binnen de verdeling van de kaassoorten vonden kleine verschuivingen plaats. Tegelijkertijd voerden de Duitsers 4,8 procent meer kaas in van januari tot en met mei. Wat neerkomt op 301.149,6 ton kaas. De import vanuit derde landen daalde met 3,3 procent tot 13.610,4 ton.
Minder goed ging het bij de export van kaas. Die daalde tot en met mei met 0,9 procent tot 469.882,5 ton. Hiervan ging 102.940,8 ton naar Italië. Een daling van 3,3 procent in vergelijking met 2015. Van dat volume ging iets meer richting derde landen. Dit volume steeg met 1 procent tot 37.793,4 ton. Opmerkelijk want dit weten te Duitsers te realiseren zonder hulp van Rusland.
Het schetst een beeld van een hogere kaasconsumptie in Duitsland, een belangrijke afnemer van Nederland, en dat beeld klopt ook. Nielsen publiceert namelijk de hoogste consumptiecijfers in drie jaar tijd. In totaal nam de afzet via de retail met 2,7 procent toe tot 502.800 ton. Januari en april noteren de hoogste afzetcijfers. De afzet van kaas kende daarmee een van de grootste stijgingen binnen de afzet van zuivelfabricaten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.