In Duitsland bereikt de melkprijs op steeds meer plaatsen een zorgelijk laag niveau. Reden voor de Duitse Boerenbond (DBV) om met een belangrijke Duitse grootgrutter om de tafel te gaan en te pleiten voor geen verdere prijsverlaging. Met succes zo blijkt uit de toezeggingen van Lidl.
Naar intensieve gesprekken tussen Lidl en Joachim Rukwied, de president van de Duitse Boerenbond, over de situatie in de melkveehouderij komt Lidl Duitsland de melkveehouders tegemoet. Het bedrijf zegt bij de komende onderhandelingen over zuivelprijzen niet meer in te zetten op lagere inkoopprijzen.
'Een belangrijk signaal voor de sector. Daarmee neemt Lidl Duitsland zijn verantwoordelijkheid in de markt en steunt het bedrijf melkveehouders op een uiterst lastige wereldmarkt', zegt Rukwied over de stappen van Lidl. Positiever is het dat Lidl gedurende de gesprekken signalen gaf die wezen op een verhoging van de melkprijs. 'Natuurlijk verwachten de ondernemers dat ook andere bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen.'
Een kleine kritische noot hier is dat rond deze tijd van het jaar de melkaanvoer koers zet richting het laagste punt en de vraag weer gaat toenemen. Dit mede door de vele feestdagen in de maanden die nog gaan komen. Waardoor vraagtekens gezet kunnen worden bij de geste van Lidl. Is het een logisch gevolg van ontwikkelingen in de markt of komen ze hiermee echt melkveehouders tegemoet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.