Boerenbusiness Analyse

Waarom babyvoeding Nederland hot maakt

9 Oktober 2015 - Herma van den Pol

Wordt de Nederlandse zuivelsector door het einde van het melkquotum aantrekkelijker voor Chinese investeerders? De hoge kostprijs en de toenemende regeldruk resulteren in een negatief antwoord, maar de Nederlandse zuivelsector blijkt nog een sterke troef achter de hand te hebben en dat is babyvoeding. Een analyse van Boerenbusiness gaat in op de vraag waarom babyvoeding Nederland hot maakt.   

Chinese investeerder ziet kans om geld te verdienen

'Vierde zuivelfabriek voor Heerenveen' kopte de Leeuwarder Courant deze week. Opnieuw zien Chinese investeerders een mogelijkheid om geld te verdienen in Nederland en wel via babyvoeding. De fabriek gaat ongeveer 30 miljoen euro kosten en biedt werk aan 60 mensen. Het brein achter deze investering is Oranje Nutrition, toepasselijk gezien de vestiging in Nederland, een bedrijf van investeerders uit de stad Hefei.

Opnieuw wordt duidelijk dat Nederland de Chinezen absoluut iets te bieden heeft en wel in de vorm van babyvoeding. FrieslandCampina liet al eerder weten dat de verkopen van babyvoeding geen hinder ondervonden van de mindere belangstelling naar zuivel uit de Chinese hoek.

Een uitspraak die gesteund wordt door de recente cijfers van Bureau voor de Statistiek (CBS). Die laten een groeiende export van babyvoeding naar China zien. Zo steeg de exportwaarde van babyvoeding over de eerste zeven maanden van het jaar van 157,5 miljoen euro naar 1,13 miljard euro. Het aandeel wat naar China ging groeide van 1,3 procent naar 28,3 procent. Het is zelfs zo dat de exportwaarde naar China gedurende de eerste zeven maanden van 2015 een ruime verdubbeling laten zien ten opzichte van de totale babyvoedingexport gedurende de eerste zeven maanden van 2005. 

Het mag duidelijk zijn dat China belangrijk is voor de afzet van Nederlandse babyvoeding. Iets wat ook door de consument nog steeds gevoeld wordt, want het merk Nutrilon blijkt een groot doelwit van babyvoedinghandel. De smokkel van dit product vanuit Hong Kong richting China bleek over 2013 zelfs omvangrijker dan de smokkel van heroïne en dat zegt wel wat. 

Ondertussen heeft China het beleid aangescherpt en moeten bedrijven eerst een toelating krijgen om babyvoeding af te zetten op de Chinese markt. Ook mogen er geen extreem hoge prijzen meer gevraagd worden. In 2013 werden bedrijven zoals FrieslandCampina, Abbott Laboratories en Danone nog door de Chinese autoriteiten beboet voor het hanteren van minimum verkoopprijzen.   

De Chinezen willen dolgraag de consument er weer van overtuigen dat product uit China net zo veilig is als product uit bijvoorbeeld Europa, maar slaagt daar maar deels in. Zelfs een verruiming van het 1-kindbeleid naar 2 kinderen kan niet voorkomen dat ouders liever geen risico lopen en kiezen voor product van buiten China. 

Hier komt onder meer Nederland in beeld waar fabrieken melk afnemen van eigen melkveehouders en die zelf verwerken. Hierdoor hebben ze de hele keten onder controle en kunnen er hoge kwaliteitsgaranties worden gegeven. In 2011 besloot een Chinese investeerder al de gok te wagen en geld te steken in Nederland. Dit gebeurde door de overname van Hyproca Leympf.     

Na deze investeerder volgde Fonterra. Die opende eerst een kantoor in Amsterdam en sloeg daarna de handen ineen met A-Ware. A-Ware verwerkt de kaas en Fonterra de wei, die via een omweg terechtkomt in babyvoeding. 

Chinezen investeren niet in kaas

Juist deze laatste twee spelers zijn min of meer symbolisch voor de ontwikkelingen in de markt. Nee, de Chinezen investeren niet in kaas, maar in producten voor babyvoeding. Na alle signalen die er al waren opnieuw een duidelijk aanwijzing waar geld verdiend kan worden. Klein aandachtspunt is dat deze markt in China langzaam volwassen begint te worden en hetzelfde kunstje doen als de rest misschien niet meer voldoende is. Innovaties blijven hierdoor noodzakelijk en daar hebben de Nederlanders al vaker bewezen goed in te zijn. Niets voor niets staat de Universiteit van Wageningen aan de top van de wereldwijde landbouwuniversiteiten.  

Tot de Russen de grens sloten was kaas het verborgen goud, nu blijkt het nevenproduct wei een geldmijn. Voor Nederland een geweldige kans om de banden met de Chinezen aan te halen en ze doormiddel van nieuwe innovaties niet meer te laten gaan.  

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Melkpoeder

Exportkansen melkpoeder verlagen druk melkprijs

Analyse Zuivelbusiness

Melkpoederexport gaat veel beter dan gedacht

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden