Lage prijzen zijn tot nog toe onvoldoende om de groei in de melkproductie wereldwijd tot staan te brengen. Zo Rekenen de Amerikanen in 2016 op een verdere uitbreiding van de melkplas en ook de Australische melkveehouders zetten in op 2 procent groei. Zonder een opleving van de vraag betekent het verdere druk op de melkprijzen. Dairy Australia maakte een schets van de markt in Australië.
De hele lage melkprijzen die in Nieuw-Zeeland de ronde doen gaan vrjwel aan de Australische melkveehouders voorbij. Met een melkprijs rond de 5,60 AUS-dollar per kg MS hebben zij zicht op een prijs die ruimschoots de kosten dekt en dit wordt teruggezien in de aanvoer. Over 2014/15 komt deze door een plus van 3,8 procent uit op 9,7 miljard liter om in 2015/16 dankzij een plus van 2 procent door te pakken tot 9,8 tot 10 miljard liter.
Ondanks dit alles nemen de productiekosten toe en wordt het behouden van een goede marge een steeds grotere uitdaging. Hierin speelt El Niño een rol, welke garant stond voor een warm en droog begin van de lente. Water speelt de hoofdrol bij het bepalen van de productiekosten, terwijl ook voor voedergewassen meer betaald moet worden. De verwachting omtrent de nieuwe oogst laten grote variaties zien.
De ontwikkelingen in de marge resulteren in een trendbreuk bij de export van vaarzen en de afvoer van koeien. Zo worden er meer koeien naar de slacht gebracht en vervangen door jonge dieren, waar een jaar eerder de vaarzen veelal bestemd waren voor export en de keus werd gemaakt om koeien langer door te melken. Het vervangen van oudere dieren door jongere exemplaren werkt een hogere productie in de hand. Toch blijft onder invloed van de Chinese vraag de inkomsten uit de export van vaarzen een belangrijke bijverdienste voor melkveehouders.
De hogere aanvoercijfers vanuit Europa en de VS sugereren dat er nog geen zicht is op een nieuw evenwicht op de zuivelmarkt. Tot nog toe werden de lagere prijzen op de wereldmarkt maar in beperkte mate doorvertaald in de Australische melkprijs. Dit met dank aan de koers van de Australische dollar, de productmix en de vraag uit de binnenlandse markt. Ook hier is boter de aanjager van de markt gevolgd door langhoudbare en verse producten met een smaakje. Minder presteren kaas en yoghurt.
Nu er op zijn vroegst pas in de tweede helft van 2016 gerekend wordt op een vorm van herstel op de wereldmarkt en de productiekosten stijgen naderen ook melkveehouders in Australië het punt waarbij kritisch gekeken moet gaan worden naar groei. Ook El Niño gaat hierin waarschijnlijk een belangrijke rol spelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.