Gebruiker

Dit is de Nederlandse overheid nu ten voeten uit. Niet helder communiceren en de regels a la minute opleggen.Echt Haarlemmer dijkjes.Net als een belasting verhoging welke  ook altijd snel kan. (actie haas) .Een belasting verlaging duurt altijd jaren mocht die er ooit komen. (actie slak) .En de overheid blijkt weer eens geen meedenkende en betrouwbare partner te zijn voor hardwerkend agrarisch Nederland. Waar is het respect van de overheid jegens agrarisch Nederland. ?? Respect moet de overheid verdienen maar niet op een foute manier afdwingen.

Gebruiker
vrijbuiter

Mechanisatie en importeur maken zich zorgen ????
De kosten worden (incl 20% winst op onderdelen) toch doorberekend aan de boer !!

Gebruiker

Wordt tijd om naar Den Haag te gaan en even laten zien wat er allemaal omgebouwd moet worden.

Gebruiker
Ton Westgeest

Dat zat eraan te komen....Cumula heeft er gewoon om gevraagd aan de minister, kentekenplaten en strengere regels. Waarschijnlijk uit concurentie oogpunt, nu het kenteken is dus het volgende.....

Gebruiker

Lijkt mij niet meer als normaal dat er strengere eisen komen, er rijden combinaties rond die zwaarder zijn dan vrachtwagens.

Gebruiker
Eerst denken dan doen

Beetje historie:
In alle sectoren zag je een daling van het aantal verkeersdoden. Behalve in de sector Landbouwverkeer.
Bovendien sloot de NL-se wet (Landbouwverkeer mag max 25 km/u) niet meer aan op de praktijk (trekker kan en gaat vaak > 40 km/u).  Het is natuurlijk raar dat zelfs voor een simpele brommer of ahw geldt: rijbewijs, goedkeuringseisen, kenteken en maximale snelheid. Terwijl in de landbouw de wetgeving van 1951 (max 25 km/u) nog geldig is en er vanwege het ontbreken van een kenteken er niet gehandhaafd kan worden.
De andere Europese landen hadden de laatste decennia qua verkeerseisen niet stilgezeten en liepen voor op NL. Het is handig als in heel Europa de voertuigeisen hetzelfde zijn, zowel voor bouwers als gebruikers van voertuigen. Een voertuig/werktuig moet je nieuw of 2e hands ook over de grens kunnen kopen/verkopen. Dus werd er jaren geleden EU-wetten aangenomen om de typegoedkeuringseisen gelijkluidend te laten zijn. Dit is onder andere de EU 167/2013, genoemd in het artikel.

Op verzoek van de 2e kamer ging dus het Ministerie Infrastructuur&Waterstaat samen met de RDW aan de slag om een paar dingen te regelen.
Daar zaten ook voor de NL landbouw grote voordelen aan:
* De verkeershorken die de landbouw in een kwaad daglicht zetten kunnen middels kenteken vervolgd worden. Imago is voor de boer belangrijker geworden dan we zelf vermoeden !
* De trekker mag nu wettelijk sneller rijden en kan dus van andere wegen gebruik maken.
* Er zat een bijzonder gunstige overgangsregeling in om bestaand landbouwmaterieel ongezien en ongekeurd (!), via een simpele online registratie binnen 5 minuten van een kenteken te voorzien.
* Kosten per voertuig slechts een paar tientjes.

Groot was de verbazing december 2016 toen de 2e kamer tegen haar eigen voorstel stemde. Nogal dom, want het had de NL landbouw en mechanisatie grote voordelen kunnen brengen.

De situatie die er nu ontstaan is heeft wel wat weg van de Brexitpaniek:
* We zitten nu met verouderde wetten die niet meer aansluiten bij de andere landen.
* We hebbben ons verplicht om in mei 2018 (dit jaar dus) voor trekkers >40 km/u een apk in te voeren. Echter met het wegstemmen van het landbouwkenteken heeft de RDW geen systeemmogelijkheid om een voertuig apk te registreren. Immers de software is van brommer tot vrachtwagen helemaal geschreven op een kenteken. Nieuwe software zou jaren en miljoenen euro's kosten. Gevolg miljoenen boete van de EU.
* De Verzekeraars wrijven zich al in de handen. Als je harder rijdt dan wettelijk is toegestaan (en dat doe je al boven de 25 km/u, immers de oude wet geldt nog) of als je onvoldoende remvermogen hebt en je krijgt een ongeval dan ben je niet verzekerd. Bij een verkeersongeval met derden-letsel trekt een boer altijd aan het kortste eind.

Laten we alsjeblieft voor die paar tientjes niet de kop er voor gooien en ons wel hard maken voor een landbouwkenteken.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Gebruiker
Bestuurder

Liekele wat een onzin onze wetgeving voor landbouwvoertuigen stamt uit de steentijd terwijl ieder ander land een kenteken heeft en keuring je wist dat het eens ging komen.

Gebruiker
Ton Westgeest

Eerst denken dan doen, je schetst het goed. De zwalkende overheid heeft zoals gewoonlijk zitten slapen of te druk geweest met domme regeltjes te verzinnen. Ze hadden natuurlijk allang de loonwerkers met hun tractoren, die wel 60 km per uur rijden, van een kenteken moeten voorzien en van een goede keuring.
Als je aan het fietsen bent rijden ze de vouwen uit je broek, vaak jongens van amper 16 jaar..... Met een tonnage waar een vrachtwagen nog een puntje aan kan zuigen. De meeste slachtoffers vallen daardoor.

De verkeershorken waar je over spreekt, die de landbouw in een kwaad daglicht zetten, kom je dan ook daar tegen. Geen boeren dus maar meestal loonwerkers. Maar inderdaad kijken ze de boeren er voor aan terwijl het eigenlijk het imago van de loonwerker is.

Ik zie alleen al weer wat er gaat gebeuren,alles waar een motor in zit en die niet eens op de weg komen moeten  gekeurd worden, kenteken en de weg is vrij om er weer allerlei regeltjes omheen te verzinnen. En die kosten komen allemaal weer op ons bordje.....

Gebruiker

Hadden we nu die kentekenplicht wel ingevoerd en daar regels aan verbonden dan waren we nu niet verplicht geweest dit in te voeren. Had Fedecom toch gelijk. Zie eerdere artikelen hier op BB.

Gebruiker

@douwe

Ja, maar die rijden geen 80.

Gebruiker

over gevaar het is veel erger dan ieder denkt ga is compost op je land strooien of in je achter tuintje krijg je nooit meer een schone grond verklaring van de troep die daar inzit maar daar praten ze niet over

Gebruiker
Bestuurster

Zoonlief twee weken in Frankrijk meegewerkt op akkerbouwbedrijf van onze stagiaire. Ze vielen daar van hun stoel van ons trekkerrijbewijs van 2000 euro en meer en eisen worden niet of nauwelijks gecontroleerd. Hier word je nog  ingehaald terwijl je links afslaat met richtingaanwijzer aan. Laat CBR eerst maar wat trekkerrijlessen verplicht maken voor het autorijbewijs.
CUMELA realiseert zich te weinig wie klant is bij haar leden. Inbrekers zijn het.

Gebruiker

Schijnt dat werktuigen straks binnen 2.55 meter moeten blijven, dat wordt leuke handel voor de mechanisatie. Alles opklapbaar of in lengtetransport.

Gebruiker

Hahaha wat wordt er weer gemopperd.
Joh, laat iedereen toch de rambam krijgen. Beetje meekletsen en gewoon je eigen ding doen.
Ik cross gewoon met m’n 4 meter combi’s over de weg, knappe figuur die me tegen houdt met m’n 265 pk’s.

Gebruiker
Ton Westgeest

Kijk Kjol er komen geheid weer allemaal regeltjes achteraan. Cumula weet dat en net als bij de veeartsen lobbyen ze om meer werk te krijgen. Straks wordt het zo dat je een dieplader moet bestellen om te kunnen harken want die is te breed...of de loonwerker bellen! Een ding is zeker het wordt er niet goedkoper op

Gebruiker

Kentekenplicht, prima. en verder moet iedere combinatie die gebruik maakt van de openbare weg voorzien zijn van deugdelijke verlichting, afscherming van uitstekende delen en een rem installatie die zorgt voor de wettelijk voorgeschreven remvertraging. Hoe en op welke manier is naar mijn idee niet van belang "als het maar gebeurt, functioneel is " ,en gecontroleerd wordt middels de normale verkeerscontroles. Alsjeblief zo weinig mogelijk betutteling van hoe we het allemaal moeten doen/inrichten!!

Gebruiker
Greuste kartoffel

Straks zijn alle boeren "b.a.t.-jes" Ook de bdm-ers en niet bdm-ers.

Gebruiker

Gelukkig heb jij er geen last meer van dan in je vrachtwagen

Gebruiker

Dit is weer te danken aan cumela!!!

Gebruiker
Greuste kartoffel
Duitser schreef:

Gelukkig heb jij er geen last meer van dan in je vrachtwagen

En gelukkig heb jij er wel heel veel last van.....

Gebruiker

We kunnen wel ageren tegen al die regels maar we moeten toch zeker wel eerlijk zijn dat we in de tijd van 40 jaar terug niet meer leven en de voertuig dichtheid  sterk is toegenomen . We reden toen met trekkers van 30 tot 60 pk welke een gewicht hadden van max. 6000 kg met een kar erachter van 5000 kg Nu hebben we totaal gewichten van 50 ton en een drukker verkeer , dat de veiligheid  een betere borging nodig heeft staat vast  zowel van martiaal als chauffeur  en dat de gebruiker hiervoor meer kosten heeft  is niet gek. Laten we eerlijk zijn de productie per machine heeft een grote vlucht gemaakt de laatste 50 jaar. Dan worden de loonbedrijven nogal genoemd  deze hebben wel de meest moderne machines met de veiligste beremming en  werken met personeel die meer ervaring  hebben in het verkeer dan menig andere weggebruiker bv fietsers met de muziek op beider oren en nergens naar kijken door rood trappen en nog net voor je heen schieten  en het dan gek vinden als ze onder een voertuig komen te liggen , en het voertuig de schuld geven want die heeft niet goed opgelet.

Gebruiker

Kjol, eerst goed lezen, alles breder dan 2.55 meter moet gemarkeerd zijn. Paniekzaaier

Gebruiker

Een kentekenplicht is geen meerwaarde maar een apk voor langzaam verkeer boven de 25 km/uur had al verplicht moeten zijn zeker voor voertuigen die op de openbare weg rijden  met hun aanhangend voertuig  ik zeg dit met een vraagteken , want op het erf moet er ook een goed werkende rem op een trekker zitten , een auto zonder remmen ga je immers toch ook niet mee rijden. Het gaat immers om mensen levens.

Gebruiker

Van de zotte.

Wanneer gaan we eens cumela leden boycotten?

Gebruiker
Stille willie

Nou ben ik transporteur, dus vanuit mijn standpunt gekeken zou ik zeggen: dit had jaren geleden al gemoeten.
Wij hebben al jaren te maken met loonwerkers die hun materieel inzetten als het ware als vrachtwagens (wegenbouw/bouw), maar ook boeren die hier aan meewerken. Hoeveel boeren verhuren zich wel niet (met of zonder trekker) aan loonwerkers als ze zelf het rustig hebben? Dat mag officieel toch ook niet?
Of boeren die land verkopen en het geld spenderen aan trekkers met dumpers om daarmee de transporteurs dwars te zitten?
Iedere sector kent rotte appels, en daar hebben we handhaving bij nodig... dus ook de agrarische sector!