Blog: Dik Veefkind

Communicatie op het bedrijf: sleutel tot succes

9 Februari 2018 - Dik Veefkind

Voor een grote hoeveelheid mensen is communicatie slechts het uitspreken van woorden, maar wist u dat woorden voor slechts 8% verantwoordelijk zijn voor een succesvolle communicatie?

Als het op communicatie aankomt, dan hebben we in de agrarische sector nog de nodige stappen te zetten. Bij zeker 90% van de (conflict)situaties, waar ik als coach en mediator mee geconfronteerd wordt, is een gebrekkige communicatie de oorzaak. Ik zie bijna dagelijks wat de emotionele, relationele en financiële gevolgen zijn van gebrekkige communicatie op boerenbedrijven. Het is een onderschat probleem.

Communicatie belangrijk
Communicatie is belangrijk. Je gebruikt het in relaties, bij samenwerkingen en/of bij een bedrijfsovername. Als de communicatie slecht is, of helemaal wegvalt, ontstaat er onbegrip en wantrouwen en kunnen ruzies en conflicten centraal komen te staan in het leven.

Op de juiste manier communiceren is de basis

Of het nu gaat om succes in relaties of tijdens het samenwerken: goed blijven communiceren is de basis. Echter, kennelijk blijft dit een lastige bezigheid. Zeker als men zich bedenkt dat bij agrarische bedrijven zakelijk en privé in elkaar overlopen. Een feit is wel dat bij de meeste succesvolle agrarische bedrijven de onderlinge communicatie goed is. 

Een goede communicatie is dus een belangrijke sleutel tot succes. Succes in financiële zin, maar vooral ook succes in relationele zin (de onderlinge sfeer en verstandhoudingen).

Waarom doen we er niet meer mee?
Als communicatie zo’n belangrijke plaats inneemt, waarom doen we er dan niet meer mee? Het antwoord op die vraag laat zich niet gemakkelijk vinden. Communicatie gaat veel verder dan het gebruik van woorden. Communicatie heeft namelijk ook te maken met karakter, intonatie (de manier waarop je iets zegt), lichaamshouding, gewoonten en vooral met luistervaardigheden.

Misschien is het goed om uw manier van communiceren eens tegen het licht te houden. Daarvoor moet u wel eerlijk durven zijn tegen uzelf, maar ook tegen anderen. Het bewust zijn van je manier van communiceren (hoe kom ik op de ander over?) is een belangrijke stap op weg naar een verbetering van de communicatie.

Het zou de sector goed doen als we op agrarische bedrijven meer aandacht zouden besteden aan de kwaliteit van communicatie. Dat levert naar mijn idee meer winst op dan optimalisatie of uitbreiding van het bedrijf.

Dik Veefkind

Dik Veefkind is agrarisch coach en mediator bij AgroCoach. In zijn blogs focust hij zich op de psychische uitdagingen van de boer, zoals burn-outs en bedrijfsconflicten. Ook ondersteunt hij erfbetreders in lastige situaties.

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden