Nu het nieuwe jaar goed op gang is komen ook de trekkerverkoopcijfers per land naar boven drijven. En die zijn over het algemeen niet best. Dat beeld wordt ook door de jaarcijfers van de fabrikanten geschetst.
Na zeven vette volgen zeven magere jaren. Misschien dat fabrikanten van trekkers en machines daar aan denken? De focus ligt op groei. Ieder jaar meer trekkers, meer combines, meer machines. Maar die groei is er goed uit. Vooral in Noord Amerika vallen flinke klappen. Ook groeimarkt China houdt pas op de plaats. Maar, is dat erg?
In Nederland werden vorig jaar in totaal ruim 2.700 nieuwe landbouwtrekkers verkocht. Een daling van 6 procent en het op één na laagste getal in tien jaar tijd. Slecht nieuws voor mechanisatiebedrijven met een hijgende fabrikant in de nek. Want er moet worden verkocht. Dealerland lijkt de laatste jaren recent te worden opgeschud door faillissementen, overnames of het wisselen van contracten. De tijd dat één (familie)bedrijf decennialang achter een merk stond lijkt voorgoed voorbij.
Argo Tractors – het Italiaanse concern waar Landini en McCormick onder vallen – is het laatste bedrijf in een lange rij van fabrikanten die met hun importeur breekt. Het laat Louis Nagel met lege handen achter, omdat de verkopen in de Benelux tegenvallen. Wat wil je in een markt met verkoopaantallen die gelijk liggen aan Corsica, Liechtenstein of Luxemburg.? Gevoed door hoge prijzen is rond de decenniawisseling flink geïnvesteerd door zowel de akkerbouw als veehouderij. Op bijna ieder erf prijkt wel een bijna nieuwe trekker. Maar voor de importeur en fabrikant is dat niet genoeg. Het liefst ieder jaar of twee moet er worden gekocht. Al was het maar omdat nieuwe series elkaar in rap tempo opvolgen.
In dat licht is het nieuws wat Kubota naar buiten bracht dan ook bijzonder. De Japanners hebben groeiambitie. Ook in Nederland. Kubota werd jarenlang door De Vor en later Mechan Groep geïmporteerd en verkocht. Met serieuze toekomstplannen op zak ging het eind 2014 op eigen houtje verder. Begin februari werd bekend dat Q Trac de eerste agrarische Kubota dealer wordt, voor de noordelijke provincies. Trekkers komen direct vanuit de Franse fabriek vandaan en de oranje Kverneland werktuigen beheert Kverneland Benelux vanuit Dronten. Nog meer machines in een krimpende markt?
Dat beeld van altijd maar nieuwer, nieuwer en groter, groter wordt in Noord-Amerika realiteit gemaakt. Grote oppervlaktes zorgen ervoor dat in een seizoen of twee flink wat uren op zo’n machine kunnen worden gezet. Ook de bereidheid tot het leasen of huren van machines is er veel groter. Dit heeft ertoe geresulteerd dat dealers met enorme hoeveelheden jong gebruikt materiaal blijven zitten. Met relatief weinig uren en een hoge aanschafprijs vallen ze tussen wal en schip. Tel daarbij op de extreem lage gewasprijzen voor tarwe, maïs en soja en het is een doemscenario voor de VS en Canada.
In 2014 zag CNH de trekkerverkoop met ruim 30 procent afnemen in Noord-Amerika. Voor combines is dat 28 procent. Agco beperkt het verlies met 16 procent. Deere zit er met 18 procent tussenin. Dealerorganisaties daar zijn al gestroomlijnd. Ze bestaan soms uit gigaconcerns met vele vestigingen die lijken op een autodealer. Zo zien de full liners het ook graag in Europa. Een mechanisatiebedrijf in het dorp die er zelf nog vrolijk op los slijpen, sleutelen en lassen? Dat past niet in het toekomstbeeld.
Dichter bij huis, in Europa, beweegt de markt ook die kant op. Groot-Brittannië kent een soortgelijke situatie als Noord Amerika. Bij de juiste wisselkoersen betekent dat veel verkoop van gebruikt materiaal richting het vasteland. In West-Europa vindt een twee jaar oude trekker of combine met weinig uren gretig aftrek. Met wat ouder materiaal kom je in Oost-Europa ook goed weg echter, daar wordt ook steeds vaker nieuw gekocht.
Een sterke pond en zwakke euro heeft er echter voor gezorgd dat deze handel bijna volledig is opgedroogd. Dealers zitten met handen in het haard omdat de voorraad gebruikte machines snel toeneemt. Enig ‘voordeel’ is dat ook daar de verkoop in 2015 afnam. Ik hoorde zelfs al een verhaal dat sommige dealerbedrijven hun gebruikte machines op het vasteland verleasen.
De klappen in Europa qua trekkerverkoop zijn misschien kleiner dan in Noord-Amerika, ook hier moeten bijna alle markten inleveren. Met een daling van bijna 15 procent staat het VK bovenaan de lijst. In Duitsland daalde het aantal verkopen met bijna 7 procent. Europa’s grootste markt; Frankrijk boekte een kleine stijging van 2 procent. Ook Italië – de nummer vier van Europa – boekte een kleine plus. De komende jaren lijkt het onaannemelijk dat er in deze trend veel verandering zal plaatsvinden. Groeimarkt China, waar iedere fabrikant zijn hoop of heeft gevestigd, laat het voorlopig ook afweten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10868319/Bodem-in-trekkerverkopen-lijkt-nog-niet-in-zicht]Bodem in trekkerverkopen lijkt nog niet in zicht[/url]