Handelsbelemmerende maatregel

NAV: eis 1 op 4 rotatie pootgoed onzinnig

4 Juni 2013 - Redactie Boerenbusiness - 17 reacties

De 1 op 4 eis voor alle pootaardappelen is onzinnig en zou belemmerend werken voor de handel. Dat stelt de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) in een brief aan staatssecretaris Dijksma.

De vakbond roept Dijksma op tot een krachtig verzet tegen de eis die recent is toegevoegd aan het voorstel voor herziening van de EU-pootgoedrichtlijn. De 1 op 4 vruchtwisselingseis is zonder duidelijke aanleiding opgenomen voor alle pootaardappelen. Volgens de NAV is er geen onderbouwing aan gegeven, zo meldt zij in een persbericht.

‘In theorie zou het een fytosanitaire achtergrond kunnen hebben, maar in Nederland zijn er geen problemen die de drastische ingreep van 1 op 3 naar 1 op 4 vruchtwisseling voor alle pootgoed rechtvaardigen. Het verruimen van de vruchtwisseling leidt niet automatisch tot minder grondgebonden ziekten en ook niet tot beter pootgoed.’

Voorzitter Teun de Jong meent dat de eis in de herziende Europese richtlijn voor pootgoed eerder handelsbelemmeringen kan opwerpen. Hij vertrouwt er op dat de staatssecretaris voortvarend te werk gaat om de 1 op 4 eis van tafel te krijgen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Reacties
17 reacties
LEO 4 Juni 2013
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/pootgoedmarkt/artikel/item/10827692/NAV-eis-1-op-4-rotatie-pootgoed-onzinnig]NAV eis 1 op 4 rotatie pootgoed onzinnig[/url]
Inderdaad stompzinnigheid ten top, ik ben het helemaal eens met de NAV dat het voorstel van 1/4 niet goed is.

Laten we er 1/6 van maken! 1/3 is niet vol te houden. We zitten aan het infuus van de boerenleenbank, de handelshuizen en de chemische industrie.

Bij 1/6 kunnen grondprijzen normaliseren (dalen) en gaat het middelengebruik ongeveer naar 1/3 van het huidige. Tevens kunnen we dan eisen stellen aan de handelshuizen in plaats van handje ophouden en braaf ja knikken tijdens het telersrondje in de buurt.
poldervogel 4 Juni 2013
LEO schreef:
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/pootgoedmarkt/artikel/item/10827692/NAV-eis-1-op-4-rotatie-pootgoed-onzinnig]NAV eis 1 op 4 rotatie pootgoed onzinnig[/url]
Inderdaad stompzinnigheid ten top, ik ben het helemaal eens met de NAV dat het voorstel van 1/4 niet goed is.

Laten we er 1/6 van maken! 1/3 is niet vol te houden. We zitten aan het infuus van de boerenleenbank, de handelshuizen en de chemische industrie.

Bij 1/6 kunnen grondprijzen normaliseren (dalen) en gaat het middelengebruik ongeveer naar 1/3 van het huidige. Tevens kunnen we dan eisen stellen aan de handelshuizen in plaats van handje ophouden en braaf ja knikken tijdens het telersrondje in de buurt.


Beste Leo, welke eisen wil je stellen aan handelshuizen als er minder areaal, en dus gegarandeerd een tekort aan poters gaat ontstaan?
Laat de rotatiekeuze aan de pootgoedtelers zelf s.v.p. Zij kennen hun gronden en kunnen heel goed zelf bedenken welke maatregelen genomen moeten worden om eventuele grondgebonden ziektedruk te verminderen. Daar hebben we de ambtenaren uit Brussel absoluut niet voor nodig!
petatje 4 Juni 2013
poldervogel schreef:
LEO schreef:
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/pootgoedmarkt/artikel/item/10827692/NAV-eis-1-op-4-rotatie-pootgoed-onzinnig]NAV eis 1 op 4 rotatie pootgoed onzinnig[/url]
Inderdaad stompzinnigheid ten top, ik ben het helemaal eens met de NAV dat het voorstel van 1/4 niet goed is.

Laten we er 1/6 van maken! 1/3 is niet vol te houden. We zitten aan het infuus van de boerenleenbank, de handelshuizen en de chemische industrie.

Bij 1/6 kunnen grondprijzen normaliseren (dalen) en gaat het middelengebruik ongeveer naar 1/3 van het huidige. Tevens kunnen we dan eisen stellen aan de handelshuizen in plaats van handje ophouden en braaf ja knikken tijdens het telersrondje in de buurt.


Beste Leo, welke eisen wil je stellen aan handelshuizen als er minder areaal, en dus gegarandeerd een tekort aan poters gaat ontstaan?
Laat de rotatiekeuze aan de pootgoedtelers zelf s.v.p. Zij kennen hun gronden en kunnen heel goed zelf bedenken welke maatregelen genomen moeten worden om eventuele grondgebonden ziektedruk te verminderen. Daar hebben we de ambtenaren uit Brussel absoluut niet voor nodig!


Ja gewoon alles verzieken door te nauwe rotaties zoals in Friesland, Groningen en de Polders gangbaar is bij veel pootgoedbedrijven. Ik snap dat ook zij willen bestaan maar ze brengen hun afnemers ook versneld in de gevarenzones. Of moeten we allemaal naar innos of ander hoger resistente rassen?! Als ik lees dat er pootgoedbedrijven met vangrotaties werken dan bekruipt mij toch een raar gevoel als afnemer.
LEO 5 Juni 2013
poldervogel schreef:
LEO schreef:
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/pootgoedmarkt/artikel/item/10827692/NAV-eis-1-op-4-rotatie-pootgoed-onzinnig]NAV eis 1 op 4 rotatie pootgoed onzinnig[/url]
Inderdaad stompzinnigheid ten top, ik ben het helemaal eens met de NAV dat het voorstel van 1/4 niet goed is.

Laten we er 1/6 van maken! 1/3 is niet vol te houden. We zitten aan het infuus van de boerenleenbank, de handelshuizen en de chemische industrie.

Bij 1/6 kunnen grondprijzen normaliseren (dalen) en gaat het middelengebruik ongeveer naar 1/3 van het huidige. Tevens kunnen we dan eisen stellen aan de handelshuizen in plaats van handje ophouden en braaf ja knikken tijdens het telersrondje in de buurt.


Beste Leo, welke eisen wil je stellen aan handelshuizen als er minder areaal, en dus gegarandeerd een tekort aan poters gaat ontstaan?
Laat de rotatiekeuze aan de pootgoedtelers zelf s.v.p. Zij kennen hun gronden en kunnen heel goed zelf bedenken welke maatregelen genomen moeten worden om eventuele grondgebonden ziektedruk te verminderen. Daar hebben we de ambtenaren uit Brussel absoluut niet voor nodig!


Om te beginnen koop ik een calculator om mijn kosten uit te rekenen. Vervolgens koop ik een telmachine om mijn aardappels te tellen. Dan koop ik een prijskaartjesmachine om elke aardappel te voorzien van een prijskaartje. Alleen per stuk te koop!

Ik ga mijn kwaliteitsprodukt niet meer weggeven tegen een door de afnemer vast te stellen kiloprijs, maar per stuk duur(der) verkopen.

Die macht ontstaat als het areaal van 38000 naar 30000 of minder gaat.
student 5 Juni 2013
ik snap niet goed wat nu het probleem is door een 1 op 3 rotatie heeft de pootgoed teler toch alleen zich eigen te pakken. hierdoor kan het pootgoed toch niet opeens van mindere kwaliteit wezen? ik snap dat er aalen mee kunnen komen maar als het goed is is de aardappel vrij van grond. als ik ongelijk heb hoor ik graag aan wat voor grond gebonden ziektes jullie denken ??
kritisch 5 Juni 2013
poldervogel schreef:
LEO schreef:
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/pootgoedmarkt/artikel/item/10827692/NAV-eis-1-op-4-rotatie-pootgoed-onzinnig]NAV eis 1 op 4 rotatie pootgoed onzinnig[/url]
Inderdaad stompzinnigheid ten top, ik ben het helemaal eens met de NAV dat het voorstel van 1/4 niet goed is.

Laten we er 1/6 van maken! 1/3 is niet vol te houden. We zitten aan het infuus van de boerenleenbank, de handelshuizen en de chemische industrie.

Bij 1/6 kunnen grondprijzen normaliseren (dalen) en gaat het middelengebruik ongeveer naar 1/3 van het huidige. Tevens kunnen we dan eisen stellen aan de handelshuizen in plaats van handje ophouden en braaf ja knikken tijdens het telersrondje in de buurt.


Beste Leo, welke eisen wil je stellen aan handelshuizen als er minder areaal, en dus gegarandeerd een tekort aan poters gaat ontstaan?
Laat de rotatiekeuze aan de pootgoedtelers zelf s.v.p. Zij kennen hun gronden en kunnen heel goed zelf bedenken welke maatregelen genomen moeten worden om eventuele grondgebonden ziektedruk te verminderen. Daar hebben we de ambtenaren uit Brussel absoluut niet voor nodig!


Hier word primaire verkeerd gedacht!!!!
Ziektedruk te verminderen MIS als u een besmetting heeft is het einde verhaal u kunt nog wat met rassen spelen maar u bent binnen nu en 10 jaar uitgerangeerd.

Waarom moeten er voor export bestemmingen wel zeefgrond monsters genomen worden en voor de buurman niet.
Als u besmet bent met pal ro of chitwoodi kan dit makkelijk met het pootgoed mee komen ook al is uw partij praktisch grond vrij.

Voor mij alleen uitgangs materiaal van bedrijven die aantoonbaar vrij zijn.

1 op 4 verplichting kan helpen.Zelf zet ik 1 op 5 eigen grond
en huurland 1 op 4
vrije teler 5 Juni 2013
He kritisch, en geen aalen zeker? Hou toch op met jezelf voor de gek houden. 1 op 3,4,5,6 maakt niks uit. Resistente rassen is het enigste wat helpt! Vraag maar na bij HLB of Groene vlieg. (niet bij de NAK, want die hebben er geen verstand van!)
pieperboer 6 Juni 2013
LEO schreef:
poldervogel schreef:
LEO schreef:
Inderdaad stompzinnigheid ten top, ik ben het helemaal eens met de NAV dat het voorstel van 1/4 niet goed is.

Laten we er 1/6 van maken! 1/3 is niet vol te houden. We zitten aan het infuus van de boerenleenbank, de handelshuizen en de chemische industrie.

Bij 1/6 kunnen grondprijzen normaliseren (dalen) en gaat het middelengebruik ongeveer naar 1/3 van het huidige. Tevens kunnen we dan eisen stellen aan de handelshuizen in plaats van handje ophouden en braaf ja knikken tijdens het telersrondje in de buurt.


Beste Leo, welke eisen wil je stellen aan handelshuizen als er minder areaal, en dus gegarandeerd een tekort aan poters gaat ontstaan?
Laat de rotatiekeuze aan de pootgoedtelers zelf s.v.p. Zij kennen hun gronden en kunnen heel goed zelf bedenken welke maatregelen genomen moeten worden om eventuele grondgebonden ziektedruk te verminderen. Daar hebben we de ambtenaren uit Brussel absoluut niet voor nodig!


Om te beginnen koop ik een calculator om mijn kosten uit te rekenen. Vervolgens koop ik een telmachine om mijn aardappels te tellen. Dan koop ik een prijskaartjesmachine om elke aardappel te voorzien van een prijskaartje. Alleen per stuk te koop!

Ik ga mijn kwaliteitsprodukt niet meer weggeven tegen een door de afnemer vast te stellen kiloprijs, maar per stuk duur(der) verkopen.

Die macht ontstaat als het areaal van 38000 naar 30000 of minder gaat.



Macht??? dan wordt er toch lekker in Frankrijk, Duitsland of Schotland geteeld, onze buurlanden lachen zich rot!
kritisch 6 Juni 2013
vrije teler schreef:
He kritisch, en geen aalen zeker? Hou toch op met jezelf voor de gek houden. 1 op 3,4,5,6 maakt niks uit. Resistente rassen is het enigste wat helpt! Vraag maar na bij HLB of Groene vlieg. (niet bij de NAK, want die hebben er geen verstand van!)


Geef me uw email adres en ik geef u mijn onderzoeks gegevens bij de meeste staat bij -ANDERE CYSTEN_ een plat streepje ....


Er is op mijn bedrijf tot 2004 tussen de 3 en 5 HA aardappelen per jaar gezet. U kunt uitrekenen wat voor een rotatie dat is bij een bedrijfs grootte van 67,2HA.
Ik kan terug kijken tot 1949 het kan zijn dat er voor 1949 natuurlijk 1 op 3 gezet is dat weet ik natuurlijk niet....
kritisch 6 Juni 2013
Ik vergeet te vermelden dat ik al vanaf het eerste jaar dat het op de markt is Multi resistenie goenbemesting zet.
En op 1 derde van mijn bedrijf jaarlijks 12hectare bio fumigatie toepas.
kri-Ties 6 Juni 2013
Kritisch, als je echt kritisch bent teel je je eigen uitgangsmateriaal en heb je niets van anderen nodig uitsluitend miniknollen, en met dat areaal van jou kun je ze ook makkelijk met de hand opzoeken, ben je ook van het bacterie probleem af, dat zul je ook wel van een ander krijgen
Helemaal met vrije teler en pieperboer eens
Fries 9 Juni 2013
Ben zelf overgegaan naar 1 op 5, anders is de AM bij mij niet te keren.
Geen problemen meer met rhizoctonia!
Betere bodemvruchtbaarheid, minder drukte. Minder rooistress!
Bevalt prima.
vrij grof 9 Juni 2013
Zo is het Fries ,maar niet iedere pootgoedteler wil hieraan.
Lekker 1 of 2 generaties lekker intensief boeren ,de boel leegvreten en verzieken zodat je kinds kinderen niets meer aan die grond hebben.
Korte termijn visie m.i.!!
kritisch 9 Juni 2013
kri-Ties schreef:
Kritisch, als je echt kritisch bent teel je je eigen uitgangsmateriaal en heb je niets van anderen nodig uitsluitend miniknollen, en met dat areaal van jou kun je ze ook makkelijk met de hand opzoeken, ben je ook van het bacterie probleem af, dat zul je ook wel van een ander krijgen
Helemaal met vrije teler en pieperboer eens



wat weet u van mijn areaal?
Ik teel al jaren 1,5HA stammen.
En nee dat is niet altijd een zekerheid om geen bacterie te hebben,
2 jaar geleden had ik een 4e jaars stam met 6 bacterie planten er in.
Heb zelf de keurmeester gebeld of hij er een A van wil maken 2 dagen later telefoon van het handelshuis wat de reden was van de degradatie.. en waarom zij daar niet over mochten beslissen.
het jaar er na gestopt met dit handelshuis!
bewonderaar 9 Juni 2013
kritisch schreef:
kri-Ties schreef:
Kritisch, als je echt kritisch bent teel je je eigen uitgangsmateriaal en heb je niets van anderen nodig uitsluitend miniknollen, en met dat areaal van jou kun je ze ook makkelijk met de hand opzoeken, ben je ook van het bacterie probleem af, dat zul je ook wel van een ander krijgen
Helemaal met vrije teler en pieperboer eens



wat weet u van mijn areaal?
Ik teel al jaren 1,5HA stammen.
En nee dat is niet altijd een zekerheid om geen bacterie te hebben,
2 jaar geleden had ik een 4e jaars stam met 6 bacterie planten er in.
Heb zelf de keurmeester gebeld of hij er een A van wil maken 2 dagen later telefoon van het handelshuis wat de reden was van de degradatie.. en waarom zij daar niet over mochten beslissen.
het jaar er na gestopt met dit handelshuis!



HULDE!!!
realist 13 Juni 2013
vrije teler schreef:
He kritisch, en geen aalen zeker? Hou toch op met jezelf voor de gek houden. 1 op 3,4,5,6 maakt niks uit. Resistente rassen is het enigste wat helpt! Vraag maar na bij HLB of Groene vlieg. (niet bij de NAK, want die hebben er geen verstand van!)

In Frankrijk is het van overheidswege al sinds jaar en dag verplicht minimaal 1 op 5 te telen.Zelfs op gronden waar nog nooit aardappelen hebben gestaan. Het gaat hierbij niet alleen om aaltjes maar ook om reden van grondgebonden ziektes.Welnu, Nederlandse telers verliezen inmiddels flink terrein aan de Fransen.Handelshuizen,keuringsdienst en geachte pootaardappeltelers,blijf nog een poosje met oogkleppen op lopen en u heeft straks niks meer te handelen,te keuren of te telen.Het Nedelands pootgoed heeft in het buitenland allang geen goede naam meer.Ga zo nog even door met roofbouw plegen,de Fransen zullen u dankbaar zijn en u kunt straks omzien naar een andere teelt.
Zandboer 15 Juni 2013
Beetje olie op het vuur dan maar
Uit de vrijwillige analyses blijkt dat 45% een am-besmetting heeft opgelopen. Ik denk dat resistenties beter helpen dan verruiming van de rotatie maar doen alsof er niets aan de hand is, dan is je broer vast directeur van de Fyra-fabriek en heb je er zelf ook iets van overgehouden.
keutel doemke 15 Juni 2013
Zandboer schreef:
Beetje olie op het vuur dan maar
Uit de vrijwillige analyses blijkt dat 45% een am-besmetting heeft opgelopen. Ik denk dat resistenties beter helpen dan verruiming van de rotatie maar doen alsof er niets aan de hand is, dan is je broer vast directeur van de Fyra-fabriek en heb je er zelf ook iets van overgehouden.


resistenties en het af af wisselen er van helpt veel meer dan het verruimen van je rotatie de eerste twee jaar hep je nog een hoge afbraak daar na zakt die naar 10%,dan kom je uit op 1 op 12 zonder resistente rassen
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Nieuws Aardappelen

Weersverzekering moet het doen voor telers in Idaho

Analyse Aardappelen

Crisis in fritesindustrie treft Agrico zwaar

Analyse Aardappelen

De 8 factoren die de pootgoedmarkt sturen

Nieuws Aardappelen

Pootgoedafzet duidt op krimp in aardappelareaal

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden