Minder ongelukken

Vrachtwagens besparen samen brandstof

10 Juni 2014 - Redactie Boerenbusiness

Aan auto’s zonder ‘actieve’ bestuurder zijn ze in het Amerikaanse Sillicon Valley inmiddels wel gewend. Bij vrachtwagens is die techniek echter nieuw. Het bedrijf Peloton testte onlangs een systeem dat het brandstofverbruik drastisch moet verminderen. Verder scheelt het ongelukken en ruimte op de weg.

Peloton zorgt niet voor een autonoom rijdende vrachtwagen. Volgens de Amerikaanse bedenkers moeten we het meer als een soort cruise control 2.0 zien. Dergelijke systemen bestaan al in luxe auto’s maar nog niet eerder zo uitgebreid. Hoe werkt het precies?

Het systeem bestaat uit niets meer dan een radar-remsysteem. Dit houdt in dat twee vrachtwagens virtueel aan elkaar gekoppeld worden. Ze behouden constant dezelfde snelheid en remmen automatisch wanneer nodig. Hierdoor kan de afstand tussen beide voertuigen worden verkleind tot 9 meter. Dat scheelt niet alleen flink wat ruimte op de weg maar levert ook brandstofbesparing op omdat de tweede truck in de slipstream van de eerste rijdt. Uit praktijktests is gebleken dat het voorste voertuig bij 100 km/u  4,5 procent brandstof bespaart en de achterste vrachtwagen zelfs 10 procent. De achterste chauffeur heeft een live videoverbinding om toch te kunnen zien wat er voor hem bevindt.

De brandstofbesparing is het grootste voordeel waar de makers op mikken. Daarnaast is het voorkomen van ongelukken een prioriteit, en die willen met vrachtwagens nog weleens gebeuren. Het systeem heeft een reactietijd van 0,1 seconde en werkt direct voor beide trucks. Schiet er plotseling een auto voor de twee wagens langs dan remt de hele trein direct. Alle gegevens worden bovendien direct opgeslagen in een ‘cloud’. De eigenaar van een transportbedrijf weet zo precies waar zijn voertuigen zich bevinden, hoe laat ze ergens aankomen en wat het brandstofverbruik is.

Het is voor twee chauffeurs alleen mogelijk om hun vrachtwagens te linken wanneer het rustig is op de weg en het gebied dit toestaat. De locatie wordt daarom constant bepaalt. Peloton schat dat door de Amerikaanse truckers voor zo’n 6 miljard dollar aan diesel kan worden bespaart per jaar wanneer het systeem op grote schaal wordt toegepast. Voor de achterste chauffeur worden het waarschijnlijk wel een saai ritjes.

In de landbouw heeft Fendt al langer een dergelijk systeem op de markt, genaamd GuideConnect. Hierbij kopieert een tweede (identieke) combinatie op het veld precies wat trekker nummer één doet. Echter, een tweede chauffeur blijft altijd nodig om op het werktuig te letten. Voor enorme percelen in bijvoorbeeld Oost-Europa kan dit voordeel opleveren maar in West-Europa zal het niet vaak voorkomen wanneer twee identieke combinaties zijn vereist. Sinds de lancering in 2011 hebben we er dan ook nooit meer wat van gehoord. Ook Case IH en Kinze werken aan een dergelijk systeem.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden