Na slimme horloges en slimme brillen is er nu een nieuw ‘slim’ voorwerp: De smartshoe. Het is een innovatie uit India die origineel is ontwikkeld voor blinden. Maar, het blijkt dat ook andere personen graag op die slimme schoenen lopen. Ze wijzen je namelijk de weg en monitoren je gezondheid.
De belangrijkste functie van de Lechal Smartshoes is het wijzen van de juiste weg. Lechal betekend dan ook "volg mij" in het Hindoestaans. Om je de weg te kunnen wijzen maken de schonen verbinding met je smartphone via Bluetooth. Via Google Maps wordt je route gevolgd en gaat de linker- of rechterschoen trillen wanneer je links- of rechtsaf moet slaan.
Volgens een van de bedenkers wil niet iedereen met een smartwatch (slim horloge) rondlopen. Ook de Google Glass slimme bril is populair maar eveneens omstreden. De mensen van Lechal verwachten daarom ook niet dat het brilletje een enorme impact zal maken. Echter, zonder schoenen zal bijna niemand van huis vertrekken. Reden genoeg om die slim te maken.
Een tweede functie van de schoenen is om, net als bij horloges, je gezondheid te monitoren. Dat lijkt een belangrijke zaak te worden voor bijna alle grote elektronicafabrikanten. Zo kunnen de schoenen bijhouden hoeveel je hebt gelopen en hoeveel calorieën er zijn verbrand in die tijd.
Lechal zet zelf schoenen op de markt maar wie liever zijn werkschoenen een stukje slimmer maakt kan ook losse zooltjes kopen. In de hiel van de inlegzool bevindt zich een module met accu. Je laadt hem op met een zogenaamde interactieve oplader. Knip je met je vingers dan krijg je automatisch de batterijstatus te zien.
Vanaf september is de Lechal smartshoe in Europa leverbaar. Naar verwachting gaat hij zo’n 95 euro kosten. De Lechal schoen is compatibel met smartphones van Android, Apple en Windows.
Wie zijn werkschoenen graag slim wil maken kan ook deze inlegzooltjes kopen. Daar zit eveneens een chip in die verbinding maakt met je smartphone.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.