AdBlue op grote modellen

John Deere brengt nieuwe 6R serie naar Europa

23 Oktober 2014 - Redactie Boerenbusiness - 3 reacties

In Noord-Amerika lanceerde John Deere enkele maanden geleden al hun nieuwe 6R trekkers die voldoen aan de Stage 4 (Tier 4B) emissie eisen. Hiervoor is een SCR-systeem gemonteerd, die AdBlue gebruikt om de uitlaatgassen te reinigen. Deze trekkers zijn door Deere nu ook naar Europa gehaald. Verder worden kleine details aangepast. Nieuwe software in de bak reduceert het brandstofverbruik.

Vooralsnog worden alleen de grootste modellen in de 6R serie aangepast om aan de laatste emissies te voldoen. Dat zijn de 6175R, 6195R en 6125R. Ze hebben er allemaal 5 pk bijgekregen en stonden eerder als de 6170, 6190 en 6210 bekend. Daarnaast heeft Deere de powerboost (IPM) vergroot tot 40 pk. De trekker krijgt hiermee een vermogensboost van dertig procent.

De grootste vernieuwing is uiteraard het bekende SCR-systeem. Wel claimt John Deere minder AdBlue te verbruiken ten opzichte van de concurrent. Maximaal wordt drie procent ingespoten. De motor in de 6175R is uitgerust met een variabele geometrische turbo. Verder zijn de EGR (uitlaatgasrecirculatie) en DOC (diesel partikel filter) gebleven. De brandstof inspuitdruk werd tevens verhoogd voor een betere verbranding.

De types 6195 en 6215 hebben een iets andere motor met twee turbo’s. Eén vaste en één variabele. Verder beschikt ook deze motor over EGR en DOC, naast uiteraard SCR. Bij het huidige model moest het diesel partikel filter iedere 5.000 tot 6.000 uur worden gereinigd. Die onderhoudsperiode is nu verdubbeld. Ook de service interval van de motor is verhoogd naar 750 draaiuren. De nieuwe emissiearme technieken dragen er volgens Deere aan bij dat het brandstofverbruik met drie procent wordt gereduceerd. Ten opzichte van het vorige model bespaart de Stage 4 trekker zelfs dertien procent brandstof.

Naast de motortechniek dragen ook twee transmissie verbeteringen bij aan brandstofbesparing. Zo reduceert de Autopowr CVT eerder zijn toeren wanneer de topsnelheid van 50 km/u wordt bereikt. De motor loopt dan 1.670 tpm. De DirectDrive transmissie, een mix tussen powershift en CVT, werd ook aangepast. Deze schakelt iets soepeler en kan tot drie trappen overslaan bij het voor- en achteruit schakelen. Ook de speedmatching functie is verbeterd.

Een doorn in het oog van John Deere eigenaren zijn de huidige hydrauliekventielen. Het nieuwe model beschikt over zes ventielen, of vijf wanneer je voor een power beyond aansluiting kiest. De ventielen zijn gelijk aan die op de 7R en 8R, waarbij je over een hendel beschikt om druk af te laten. Standaard leeft de hydrauliekpomp 114 l/min. Optioneel is dat 155 l/min.

In de cabine vind je de nieuwe CommandArm armsteun, die eerder op de 7R, 8R en 9R werd geïntroduceerd. Hij beschikt over een programmeerbare joystick, die naar eigen idee is in te delen. Het CommandCenter display is groter: 17,5 of 25 centimeter. De bediening ervan lijkt veel op die van smartphones. ‘Swipen’ om van scherm te wisselen en wegvegen om een onderdeel te verwijderen. Ook de verlichting en spiegels zijn verbeterd. Onder de cabine ligt een 385 liter dieseltank en 20 liter AdBlue tank.

Wanneer de drie nieuwe 6R trekkers exact in Europa leverbaar zullen zijn heeft John Deere nog niet bekend gemaakt. Dit is afhankelijk van het feit hoeveel oude motoren nog in Mannheim op voorraad liggen. Op een later tijdsstip zullen ook de kleinere 6R modellen, tussen 120 en 170 pk, aan de Stage 4 eisen moeten voldoen.


Tijdens de perspresentatie van hun nieuwe veldhakselaar nam John Deere ook de Stage 4 6215R mee naar Nederland. Direct herkenbaar is de blauwe dop links naast de trap voor het bijvullen van de 20 liter AdBlue tank.


Aan de linkerkant vind je onder de uitlaat nu de SCR katalysator. Overigens bevinden zich onder de kap nog steeds EGR, DOC en een variabele geometrische turbo. Dat moet volgens Deere het Adblue verbruik verminderen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
6215R 23 Oktober 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10860172/John-Deere-brengt-nieuwe-6R-serie-naar-Europa]John Deere brengt nieuwe 6R serie naar Europa[/url]
Hij loopt bij ons thuis. Hij rijdt goed. Ik heb er mee geploegd. De bediening is vernieuwd. Het scherm werkt als een I pad.
tm155 23 Oktober 2014
Alleen gelijk een NH TM is het vermogen onder de 1600 toeren compleet foetsie.
6610 25 November 2014
Ziet er veelbelovend uit!!!
flut 26 November 2014
Hebben ze weer zo'n flutding gelanceerd. Blik met zaagsel.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Nieuws Mechanisatie

Omzet trekkerfabrikanten koelt af na topjaren

Nieuws Agribusiness

Recordwinst voor John Deere, 2024 minder positief

Nieuws Agribusiness

Reiken de bomen van John Deere tot aan de hemel?

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden