3 nieuwe series

New Holland breidt trekker programma uit

28 Oktober 2014 - Redactie Boerenbusiness

Het productprogramma van New Holland zal eind volgend jaar op meerdere punten worden uitgebreid. Tenminste, als we de uitspraken van ‘brand president’ Carlo Lambro mogen geloven. In een openhartig interview met het Britse Farmers Guardian vertelt hij dat we de komende twee jaar drie nieuwe series zullen zien van het merk uit Italië.

De noviteiten die Carlo Lambro in zijn interview door laat schemeren zijn zeer concreet en lijken niet uit de lucht gegrepen. Zo zal het tractorenprogramma flink worden uitgebreid, naar boven en beneden. Ook op het gebied van bijvoorbeeld werktuigen wil New Holland graag full liner worden. In Europa streeft alleen John Deere op dit moment dat doel na. Ook wordt momenteel veel geëxperimenteerd met alternatieve brandstoffen in Italië.

Twee jaar geleden, toen de overnamestrijd rond Kverneland losbarstte, deed ook New Holland een duit in het zakje. Uiteindelijk ging Kubota ermee vandoor maar, dat neemt niet weg dat de ambitie bij New Holland is verdwenen. ‘We streven het doel na om ons als full liner  te presenteren en zullen in de toekomst op dit vlak iets bekend maken’, laat Lambro weten tegenover FG. Momenteel verkoopt New Holland al maaiers van Kverneland in de eigen kleur en naam op de Amerikaanse markt. Ook in Europa wil het zich graag verder vestigen op het gebied van ruwvoederwinning. Echter, nu Kubota deze machines ook in eigen kleuren verkoopt zal die samenwerking waarschijnlijk niet langdurig zijn. ‘We zijn daarom momenteel in overleg met enkele partners’, zegt Lambro.

New Holland heeft inmiddels ook een naam opgebouwd qua alternatieve brandstoffen. Zo was op de Agritechnica in 2009 al het NH2 project te zien: Een trekker die op waterstof rijdt. Dit ambitieuze project is inmiddels aan de kant geschoven omdat de brandstofcellen zeer duur zijn om te produceren. Het richt zich momenteel op methaan, dat op bedrijven kan worden geproduceerd met een biovergister. De kosten hiervan liggen 20 tot 40 procent lager ten opzichte van diesel. Het emissie niveau ligt 80 procent lager. Collega fabrikant Iveco, eveneens onderdeel van de Fiat Group, gebruikt al sinds 1998 motoren die draaien op methaan. New Holland test in Italië momenteel een viercilinder T6.140, die 135 pk levert. De trekker heeft negen methaantanks met 50 kg gas. Hiermee kun je een halve dag werken. Een 15 liter brandstoftank wordt gebruikt als backup.

Het meest opzienbarende nieuws dat in het interview naar voren komt is de claim dat volgend jaar drie nieuwe trekkerseries worden geïntroduceerd. Eén daarvan was al bekend, de T8 SmartTrax, met twee rupsen in plaats van achterwielen. Case IH levert deze ook op de Magnum in Europa. New Holland hield vast aan de Noord-Amerikaanse markt vast maar, als we meneer Lambro mogen geloven, komt hij ook naar Europa.

Het grootste nieuws wat Lambro noemt is de T7.HD serie. ‘HD staat voor heavy duty. Deze nieuwe serie gaat het gat vullen tussen de bovenkant van de T7-serie en de onderkant van de T8-serie. ‘Concurrenten hebben in dit segment goed geprofiteerd van onze afwezigheid, omdat we hier niet klaar voor waren.’ De T7.270, het grootste model in de T7 reeks, heeft nominaal 228 pk aan de aftakas of 261 pk met boost. Nominaal ligt het maximale vermogen op 249 pk. De kleinste T8, de T8.275 heeft maximaal 232 pk aan de motor. Het nadeel is dat de T8 Amerikaans gebouwd is en redelijk ‘lomp’ voor Nederlandse omstandigheden. Rivalen John Deere en Fendt hebben in het segment tussen 250 en 300 pk veel meer handzame types beschikbaar.

‘De T7.HD serie is samengesteld met onderdelen van zowel de T7 als T8’, verteld Lambro. ‘Zo hebben we de Auto Command CVT-transmissie van de T7 gebruikt en de ruime cabine van de T8. De trekker moet in het vierde kwartaal van 2015 op de markt verschijnen en zal voor het eerst op de Agritechnica te zien zijn.’

Dan heeft de directeur van New Holland nog een verrassing in petto. ‘Over ruim een jaar lanceert New Holland ook een viercilinder trekker met 200 pk. Met de komst van Stage 4 emissies in de Verenigde Staten zullen de kleine zescilinder motoren worden vervangen met viercilinders.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Achtergrond mest

Derogatie beëindigd door druk Timmermans

Achtergrond Stikstofstemming

Omtzigts ministersplannen lonken na landbouwdebat

Achtergrond Stikstofstemming

Lang schaduwregeren geeft irritatie en chagrijn

Achtergrond Stikstofstemming

De missiegerichtheid van gehavend Rutte IV

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden