UAV bezorgt overheid kopzorgen

Heeft de drone er een nieuwe vijand bij?

9 Februari 2015 - Niels van der Boom - 1 reactie

Nieuwsgierige aagjes die graag de Domtoren of hun naakte buurvrouw willen filmen met hun drone zijn wellicht niet het grootste zorgenkind van overheidsinstellingen. De Amerikaanse overheid maakt zich namelijk grote zorgen dat terroristen de onbemande apparaatjes gaan gebruiken als vliegende bom. Dat kan desastreuze effecten hebben op de wetgeving, in het nadeel van de agrarische sector.

Het zit de ontwikkeling van de drone, officieel UAV (unmanned Aerial Vehicle) genaamd, in het geheel niet mee. De wetgeving zit wereldwijd op slot. Technologische ontwikkeling loopt hierdoor vertraging op. Ook in Nederland zorgen hobbyisten ervoor dat het vliegen met een drone, en dan met name over bebouwd gebied, aan de kaak wordt gesteld. Daarmee vragen ze om aandacht. Echter, het kan ook averechts werken. De agrarische sector, die samen met de filmindustrie als grootste markt wordt gezien, wordt hier wellicht de dupe van.

Een nieuwe vijand van de drone lijkt op te doemen: de terrorist. Amerikaanse veiligheidsdiensten zijn bang dat de apparaatjes worden omgebouwd tot vliegende bom. Een mogelijk oplossing is daarom het ‘geofencen’ van grote gebieden zoals steden en vliegvelden, plus kilometers daaromheen. Dit houdt in dat veel terreinen verboden gebied worden. In een volgebouwd landje als dat van ons kan dat grote gevolgen hebben.

Afgelopen week vond in Arlington, Virginia, een openbare vergadering plaats waarbij verschillende Amerikaanse veiligheidsdiensten aantoonde hoe gevaarlijk een UAV kan zijn. Zo is het mogelijk consumenten drones semi-automatische wapens af te laten vuren. In Syrië zou dat volgens de Amerikanen al gebeuren. Of, je plakt gewoon 1.300 gram explosieven onder je drone en je hebt het recept voor een ramp. Daar maken ze zich aan de overkant van de plas grote zorgen om. Vier dagen na de bijeenkomst landde een DJI Phantom drone in de tuin van het Witte Huis. Toeval? Het is koren op de molen van Amerikaanse beveiligers.

Fabrikant DJI ziet zelf ook in dat dit een grote bedreiging kan vormen voor hun afzet. Het heeft razendsnel een firmware update uitgerold. In de Phantom 2 software is nu een no-fly zone van 15,5 mijl (25 kilometer) rondom het Witte Huis in geprogrammeerd. Het is daarmee de eerste fabrikant die een zogenaamd GPS geofence inbouwt voor een dergelijke locatie. DJI wordt niet gezien als ‘de terroristen drone’. De fabrikant uit China is nu eenmaal de grootste leverancier van betaalbare consumenten UAV’s. De kans is groot dat een terrorist de Phantom pakt om hem tot bom om te bouwen.

Het is overigens niet de eerste no-fly zone die DJI inbouwt. Vorig jaar al werden de eerste vliegvelden in het systeem gezet wat het onmogelijk maakt om met een Phantom 2 acht kilometer rondom een vliegveld te vliegen. Voor Nederland heeft DJI vier no-fly zones aangemerkt. Dit zijn allemaal vliegvelden: Schiphol, Eindhoven, Maastricht en Rotterdam. Schiphol is een categorie A, wat inhoudt dan de drone automatisch naar huis keert als hij in een straal van acht kilometer rond het vliegveld terecht komt. De andere vliegvelden hebben een categorie B code. Dit houdt in een veiligheidszone van slechts één kilometer.

De kans is groot dat er nog veel meer gebieden ‘geofenced’ zullen worden naarmate de veiligheid een belangrijker issue wordt. Daarnaast is de ingebouwde veiligheid ook niet erg strikt. Update je de software niet, dan heb je er ook geen last van. En, alleen het model Phantom 2 heeft deze functie. Wie kwaad wil doen kan de software gemakkelijk omzeilen.

Het lijkt aannemelijk dat in de nabije toekomst alle drone-bouwers dergelijke no-fly zones in hun software zullen inbouwen. Nu zijn dat vliegvelden of het Witte Huis maar de kans is groot dat steden ook worden afgegrendeld. Overschrijdt je die regel, door het systeem te hacken, dan is dit per definitie illegaal. Voor de agrarische sector is er misschien een lichtpuntje, omdat veelal in onbebouwd gebied wordt gevlogen. Echter, een dorp of stad is nooit ver weg. Het maakt de ontwikkeling van dergelijke technieken er zeker niet makkelijker op.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
moreno 11 Februari 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10861997/Heeft-de-drone-er-een-nieuwe-vijand-bij?]Heeft de drone er een nieuwe vijand bij?[/url]
Het is zeker wel beangstigend ik denk wel dat over paar jaar alle drones de van A naar B moeten vliegen ook zoals de Ambulance drone met defibrilator en de bezorg drone van Amazon niet zullen overleven ?

Maar drones zoals Airplane emergency exit drone http://youtu.be/M2euEKjFDaI
Mischien meer kansen hebben om te overleven in de toekomst omdat niet zo ver vliegen .
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden