Melkrobotfabrikant Lely ziet steeds vaker dat grote melkveebedrijven - met vijfhonderd koeien of meer - interesse hebben in het gebruik van melkrobots. Daarmee doorbreken ze het vooroordeel dat robots slechts interessant zijn tot een bedrijfsgrootte van pakweg 300 koeien. Bij de grote melkveehouders richt Lely zich specifiek op het aantal liters melk per arbeidsuur.
Lely wist afgelopen juni een order voor 44 Austronaut melkrobots binnen te slepen. Die gaan op een groot melkveebedrijf in Oost-Duitsland draaien. Dat is geen unieke situatie, want de fabrikant uit Maasland ziet steeds meer interesse van mega veehouders die aan de robot willen. Daarvoor is een speciale afdeling actief: Dairy XL, voor melkveehouders met meer dan 500 koeien.
‘Voor grote bedrijven is het zaak verder te kijken dan alleen de automatisering van het melken’, zegt Dairy XL manager Coert van Lenteren. ‘Het gaat om de wijze waarop het bedrijf gemanaged wordt. Het draait bij deze bedrijven om efficiëntieverbetering en het standaardiseren van processen. De ondernemer moet daarom eerst een doel voor zijn bedrijf stellen.’
Speciaal voor grote bedrijven werkt Van Lenteren met een nieuw kengetal: het aantal gemolken liters per betaalde arbeidsuur. Op basis hiervan kunnen processen binnen het bedrijf worden geoptimaliseerd. Hierdoor is maatwerk mogelijk. ‘Meestal schieten arbeidsproductiviteit en de kwaliteit van de arbeidsomstandigheden dan omhoog’, meent Van Lenteren.
‘Het XL-concept is toepasbaar voor alle grote melkveebedrijven. Echter, wij richten ons vooral op bedrijven met veel eigen grond en een eigen ruwvoerproductie. Lely biedt namelijk een totaalconcept met ruwvoermachines, voertechniek, melktechniek en stalautomatisering. Het voordeel is dat alle systemen op elkaar zijn afgestemd.’
Volgens de Dairy XL manager blijft het vooroordeel bestaan dat robots alleen geschikt zijn voor bedrijven tot 300 koeien. ‘Dit is een groot misverstand, het gaat om het totaal concept. Wij verkopen service en het bedrijfsmanagement. De melkrobots leveren we er slechts bij.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.