New Holland IntelliCruise

Balenpers wordt de baas over de trekker

24 Februari 2015 - Redactie Boerenbusiness

Tot nu toe is het de gewoonte dat een chauffeur bepaalt wat zijn trekker en werktuig doen. Dat gaat vaak op gevoel. Een ervaren chauffeur weet wanneer de machine optimaal draait en niet  te zwaar wordt belast. Om onervaren chauffeurs ook een hoge productiviteit te laten behalen, en vermoeidheid te ondervangen, introduceert New Holland IntelliCruise voor balenpersen. Hierbij stuurt het werktuig de trekker aan.

Met Intellicruise bedient de pers de trekker. Dat verhoogt de capaciteit tot 9 procent

Het Intellicruise systeem van New Holland is niet geheel nieuw. Hun grootste maaidorser: de CR9090, wordt er al langer mee uitgerust. Zo kan de maaidorser zelf zijn snelheid aanpassen afhankelijk van de gewasinvoer en verliezen. Het systeem op de balenpers doet dit ook, maar houdt rekening met de belasting van trekker en pers. Volgens de fabrikant wordt de productiviteit tot maximaal negen procent verhoogt en kan het brandstofverbruik tot vier procent dalen.

New Holland lanceert Intellicruise op de Sima. De introductie komt tegelijk met die van de vernieuwde T7 serie. Deze trekkers zijn namelijk uitgerust met Isobus klasse 3. Beschikt de trekker over dit niveau, dan kan een machine de baas spelen. Daarvoor moet de trekker wel uitgerust zijn met een Auto Command CVT transmissie. Intellicruise is leverbaar op de BigBaler 1270 en 1290 grootpakpersen.

New Holland ziet vooral voordeel bij de grootpakpers. Zwaden gras, hooi of stro zijn namelijk vaak ongelijkmatig in volume. Hierdoor is het lastig een constante gewasaanvoer te behouden, waarmee de machine het beste wordt benut. Door de pers dit zelf aan te laten voelen gaat de capaciteit omhoog. Detecteert een ladingsensor dat er te weinig product voorhanden is, dan gaat de trekker automatisch harder rijden. Een bijkomend voordeel is dat de chauffeur niet meer op de rijsnelheid hoeft te letten, waardoor hij minder vermoeid raakt, zo stelt de fabrikant.

Je kunt Intellicruise op twee manieren instellen. In de modus Change Control of Slice Control. De eerste is alleen beschikbaar op persen met een rotorsnijinrichting. Hierbij meet een sensor de doorvoer van het gewas als die het kanaal van het vulsysteem binnenkomt. Ook wordt gekeken naar de tijd die nodig is om het perskanaal te vullen.

Slice Control is op zowel machines met als zonder snijinrichting leverbaar. Een sensor kijkt hier naar de baaldikte en zal proberen zoveel mogelijk balen te persen. Hierbij wordt gekeken naar de vooraf ingestelde baallengte om de juiste dikte vast te stellen. Bij beide systemen wordt de tractorsnelheid aangepast om de capaciteit te optimaliseren.

Heb je te maken met een enorm zwad, dan zal de trekker terugzakken tot maximaal 1 km/u. Hij blijft altijd in beweging. Is zelfs die snelheid niet houdbaar, dan wordt het systeem uitgeschakeld en moet je hem handmatig bedienen. Omdat niet meer op de snelheid en vermogensbehoefte hoeft te worden gelet is de chauffeur minder snel vermoeid. Hierdoor kan de capaciteit tot maximaal negen procent meer tonnen per uur verwerken. Omdat altijd voor de optimale snelheid wordt gekozen, waardoor minder brandstof wordt verbruikt, zakt dit met maximaal vier procent. Ook werkt Intellicruise systeem als een soort bewaking, omdat de pers minder snel overbeladen wordt. Dat zorgt weer voor minder downtime.

Ook de nieuwe Puma serie van Case IH is uitgerust met Isobus Klasse 3. Hun LB grootpakpersen, gelijk aan die van New Holland, kunnen gebruik maken van Intellicruise. Het idee is niet nieuw. Onder andere John Deere experimenteert al jaren met dit principe. Ook hun (ronde balen) persen kunnen de trekker bedienen. Deutz-Fahr en Grimme toonde vorig jaar een systeem waarbij Grimme’s bunkerrooier de CVT-transmissie van de trekker bij regelt om de aardappelrooier optimaal te laten werken.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden