Vijf vragen aan Jelle Groot

Veranderend eetpatroon vraagt actie bij boeren

25 Februari 2015 - Niels van der Boom

Recent publiceerde Rabobank het rapport What’s cooking in tomorrow’s kitchen? Hierin worden wereldwijde voedseltrends benoemd. Het gaat hierbij niet alleen om alternatieve voedselbronnen, zoals eiwitvervangers, maar ook nieuwe technologie die de beleving van de consument verandert. Denk hierbij aan apps en wearable technologie. Boerenbusiness sprak met analist Jelle Groot van Rabobank.

Alle innovaties op het gebied van voedsel hebben impact voor een agrarisch ondernemer

Een marginale groei, prijsdruk vanuit de retail sector en een onberekenbaar gedrag van de consument zorgen voor een lastige situatie op de consumenten voedselsector in West-Europa. Wellicht dat bedrijven zich met nieuwe technologieën en innovaties kunnen onderscheiden en vooruitgang boeken. Sommige technieken hebben de potentie om de rol van voedsel in de keten radicaal te veranderen. In het rapport ‘What’s cooking in tomorrow’s kitchen?’ zet Rabobank een aantal innovaties op een rij. Welke zijn op korte termijn haalbaar. Wat lijkt luchtfietserij? Boerenbusiness sprak met de auteur Jelle Groot.

In het rapport worden verschillende trends benoemd: Alternatieve voedselbronnen, online aankopen van voedsel en het gebruik van smart devices om voedsel beter traceerbaar te maken. Welke van deze innovaties heeft de grootste impact op de Nederlandse boer?
‘In potentie hebben al deze innovaties impact op de Nederlandse boer. Het gaat om de manier waarop de consument zijn eten kiest en koopt. Dit verandert. De focus van het onderzoek ligt op de voedselverwerkende industrie. In de keten is dit de schakel na de primaire agrarische sectoren. De innovaties die in dit rapport worden behandeld zijn momenteel op kleine schaal merkbaar in de sector. De precieze impact moet nog blijken.’

Een van de stellingen is dat plantaardig voedsel het basis ingrediënt ei vervangt. Betekent dit een bedreiging voor eierproducenten en een kans voor akkerbouwers?
‘Op dit moment zijn ei-vervangers nog een niche product en de impact die het gaat hebben onduidelijk. Het bedrijf Hampton Creek heeft in de VS groot succes met haar producten waarin eieren worden vervangen door plantaardige ingrediënten, op basis van bijvoorbeeld gele erwten. Het bedrijf positioneert zich als onderzoeksbedrijf. Ze onderzoeken planten en hoe deze kunnen helpen om voedsel te produceren dat gezonder, goedkoper en zo min mogelijk belastend voor het milieu is. Hiervoor werken ze in de VS samen met enkele van grootste retailers, zoals Walmart. Voor akkerbouwers zouden kansen kunnen liggen om gewassen te telen die als ei-vervanger worden gebruikt.’

Online je boodschappen doen neemt in rap tempo toe. Kunnen agrarische ondernemers dit als kans benutten of zijn webshops vooral nuttig voor grote retailers?
‘Het voordeel van een online winkel is dat de schapruimte groter is en minder verkochte producten ook op voorraad te hebben. Dit biedt kansen, maar het is zaak om online gevonden te worden. Agrarische ondernemers zullen met deze veranderingen moeten leren omgaan. De groei in online verkoop heeft zijn effect op de hele keten. Met nieuwe technologie wordt de keten transparanter. Prijzen en marges kunnen beter worden vergeleken. Voordeel is ook dat producten sneller – en dus verser – de consument bereiken. Er zitten minder handjes aan. Veel agrarische ondernemers zijn afhankelijk van hoe de schakel tussen hen en de retailer met deze ontwikkelingen omgaat. Er liggen echter ook kansen voor handelsbedrijven om hun leveranciers te ontzorgen. Ondernemers kunnen zich online beter organiseren en direct aan de consument leveren.’

Kunnen agrarische ondernemers inspelen op het persoonlijk dieet die in het rapport wordt genoemd? Bijvoorbeeld door het aanbod van producten aan te passen.
‘Consumenten gaan steeds bewuster kiezen en hun voedingspatroon daarop aanpassen. Dat heeft effect op de vraag van consumenten en uiteindelijk ook op agrarische ondernemers. Lifestyle en gezondheid worden steeds vaker direct aan voedsel gekoppeld. Mensen eten graag producten die ze herkennen of waarvan ze de ingrediënten kunnen uitspreken. Boeren en de verwerkende industrie zullen hier rekening mee moeten houden.’

De vraag naar lokaal geproduceerd voedsel lijkt toe te nemen. Kunnen apps en mobiele apparaten helpen om de traceerbaarheid van voedsel te verbeteren en de consument beter voor te lichten?
‘Digitalisering en de overvloed aan informatie op het internet heeft consumenten tot experts op ieder gebied getransformeerd. Het grootste deel heeft een smartphone in zijn of haar broekzak. In de toekomst wordt dit wellicht meer draagbare technologie. Een variant op de smartglass die wel bij de consument aanslaat. Van retailers wordt steeds meer transparantie verlangd. Dat biedt kansen voor de boer die daar goed mee om kan gaan. Het kan ook een risico betekenen voor degenen die nog stappen te maken hebben.'

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Rabobank

Carbon nieuwsbrief Rabo valt fout bij boer

Nieuws Jaarcijfers Rabobank

Boeren vragen nog minder krediet aan bij Rabobank

Interview Alex Datema

Zonder duurzaamheid geen financiering bij Rabobank

BB TV Daniëlle Duijndam

Stijging melkprijs neemt margedruk niet direct weg

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden