Op een persconferentie – die New Holland op de Sima organiseerde – benadrukt directeur Carlo Lambro nog eens dat het graag full liner wil worden. In Noord-Amerika heeft het merk een compleet pakket aan trekkers, werktuigen en (oogst)machines. Voor Europa is dat nog lang niet zover. De Europese machinemarkt is goed voor een jaaromzet van acht tot negen miljard euro. Door ook hier machines aan te bieden in het blauw hoopt het Italiaanse concern meer omzet te kunnen genereren.
Dat New Holland serieus bezig is met de uitbreiding van hun productpakket wordt ook op de Sima nog eens onderstreept. Zo toont de fabrikant wederom een zaaimachine. Deze wordt geproduceerd in samenwerking met de Braziliaanse fabrikant Semeato. Hij is speciaal ontworpen voor no-till zaaien. Twee jaar geleden stond de machine ook al in Parijs, maar toen vooral als proefballon. Inmiddels heeft New Holland een jaar ervaring opgedaan met de machine in Frankrijk en Zwitserland. Dat schrijft Maskinbladet.
In 2012 deed New Holland ook mee in de overnamestrijd rond het Noorse Kverneland. Toen ging Kubota er met de winst vandoor. Vorig jaar nog vertelde Lambro dat het merk in gesprek was met verschillende partners. Dat New Holland graag een machinefabrikant wil overnemen is duidelijk. Echter, op de recente persconferentie laat de Italiaanse voorman weten dat er geen gesprekken gaande zijn op dit moment.
Volgens productmanager Andrea Maselli is het een uitgemaakte zaak dat New Holland één of twee fabrikanten overneemt in de nabije toekomst. Het liefst een fabrikant van veldspuiten en één die grondbewerkingsmachines bouwt. Italiaanse journalisten denken aan Maschio Gaspardo, Duitsers aan Lemken en Denen aan Kongskilde. Echter, volgens Lambro is daar op dit moment geen sprake van.
Niet alleen New Holland beweegt zich steeds meer naar de machinetak toe. Fendt presenteerde afgelopen zomer op hun feldtag een Agco schijveneg die in Europa zal worden verkocht. Massey Ferguson stond op de Agritechnica met een maïszaaimachine uit Amerika. John Deere verkoopt al tien jaar zaaimachines in Europa. Echter, daar wordt nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven. Op de Sima stond Deere met een precisiezaaimachine voor maïs. De focus ligt ook daar meer op machines. Het Japanse Kubota pakte het met de overname van Kverneland direct goed aan. Ook in Parijs waren er de nodige oranje werktuigen te zien. De komende jaren zul je die in Europa steeds vaker tegen gaan komen.
Waarom fabrikanten zich nu allemaal op de markt voor machines gaan richten is niet altijd duidelijk. New Holland is eerlijk en zegt dat het bij hun om extra omzet draait. De wereldwijde trekkerverkoop loopt terug. Minder agrarische bedrijven, die ook nog eens groter zijn. Een trekker van 300 pk vervangt daarnaast soms drie modellen van 100 pk. Om toch te kunnen blijven groeien wordt het programma uitgebreid.
In Amerika en Australië – maar ook in bijvoorbeeld Rusland – zijn grote jongens als John Deere al veel langer als full liner actief. Ze kunnen alles bieden van zaaien tot oogsten en de gewasverzorging daar tussenin. Voor Europa ligt die situatie ingewikkelder. Deere bouwt al geruime tijd directzaaimachines die ook in West-Europa worden verkocht. Daar wordt echter weinig marketing aan besteed. Volgens sommige omdat - wanneer over wordt geschakeld op directzaai - er veel minder omzet is te behalen.
Volgens een schatting kan dit de verkoop van nieuwe trekkers weleens met dertig procent terugbrengen. Daarnaast vergen zogenaamde no-till zaaimachines soms minder vermogen. Voor een zes meter brede zaaimachine van John Deere heb je ongeveer 200 pk nodig. Vergelijk dit met een zes meter cultivatorcombinatie, waar soms 500 pk voor moet staan.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.