Een Amerikaanse dronewinkel is er in geslaagd de consumenten drone DJI Inspire 1 ‘om te bouwen’ zodat gewassen kunnen worden gescanned. Daarvoor is de ingebouwde foto- en videocamera aangepast tot NDVI camera. Hiermee zijn zaken als plantstress te detecteren en vast te leggen. De verwachting voor de agrarische sector wat betreft drones ligt hoog. Niet vreemd dat allerhande bedrijven er een graantje van willen meepikken.
De Inspire 1 is afkomstig van het Chinese DJI. Misschien wel de bekendste dronefabrikant. Het apparaat met vier rotors en een vaste camera is bedoeld voor zogenaamde ‘prosumers’. Professionals kunnen er beelden mee schieten, maar een hobbyist met voldoende budget kan eveneens aan de slag.
Naar eigen zeggen heeft leverancier UAVdirect samenwerking gezocht met een bekende fabrikant van infraroodtechniek om de camera te ontwikkelen. Deze NDVI camera (normalized difference vegetation index) maakt infraroodbeelden waarop plantstress is te herkennen. Met behulp van een softwareprogramma wordt dit omgezet in herkenbare gebreken als water of nutriënten tekort. Hiervoor wordt het programma PIX4D gebruikt.
De Inspire 1 drone staat bekend om zijn goede beeldkwaliteit. Die is behouden, in de 4K resolutie. Ook kunnen 12 megapixel foto’s worden genomen. Er is keuze tussen een blauw en rood filter, die voor de camera wordt geschroefd. De Inspire 1 Harvest, zoals de leverancier hem nu noemt, wordt standaard met een dubbele bediening geleverd. Eén persoon bestuurt de drone. De ander de camera.
De vliegtijd bedraagt maximaal 18 minuten. Je krijgt er dan ook standaard drie accu’s bij. Voor het complete pakket betaal je bij het bedrijf in Texas net geen 6.900 dollar. Dat is ruim 6.400 euro. Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe betrouwbaar zijn de beelden? En, kun je er ook daadwerkelijk wat mee. Een wildgroei aan agrarische drones hoeft niet direct een voordeel te betekenen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.