Tier 4B model 2016

Nieuwste Claas Lexion rijdt dit jaar in Nederland

10 Juli 2015 - Redactie Boerenbusiness

In Nederland rijdt sinds dit jaar een nieuw topmodel uit de stal van Claas. Het is de tweede Lexion 780 - het paradepaardje uit Harsewinkel - in ons kikkerlandje. Vooraan hangt een maaibord van 12,3 meter breedte. Echter, onder de kap zijn er noviteiten. Het gaat namelijk om het 2016 model dat hier rijdt. Een voorserie, zoals Claas het zelf noemt.

Een voorserie model van de nieuwe Lexion rijdt dit jaar in Nederland

In 2013 introduceerde Claas de huidige serie Lexions. Maar, emissie eisen zorgen ervoor dat doorontwikkeling vereist is. Vanaf 2016 gelden de laatste emissie eisen; Tier 4B of Final genaamd. Daar voldoet deze nieuwe machine aan. Dit jaar heeft Claas zo'n 50 machines gebouwd, die gedurende het seizoen worden gevolgd. De officiële lancering volgt begin september. Vanaf volgend jaar is hij leverbaar.

Om die Tier 4 Final emissie te behalen maakt Claas een bijzondere beslissing. De Mercedes V8, waar de vorige topmodellen op vertrouwde, wordt vervangen door een zescilinder Mercedes OM 473. Die heeft eveneens 16 liter inhoud, maar moet zuiniger en schoner zijn. Een SCR-katalysator behandeld de uitlaatgassen na met Adblue. Om die kast te kunnen is aan de rechterzijkant een andere kap gemonteerd. Dat is de enige manier om te zien dat het om een nieuw model gaat. De zescilinder levert 625 pk. Nu is dat 598 pk. Daarmee behoudt New Holland met de CR10.90 - met 653 pk vermogen - vooralsnog de titel als grootste maaidorser ter wereld. Qua motorvermogen dan.

De motor is de grootste wijziging op het 2016 model. Verder gaat het vooral om kleine updates of verbeteringen. 'De hakselaar kent een aantal vernieuwingen', legt productspecialist John van Spengen van Kamps de Wild uit. 'De radiaalverdeler, die het stro en kaf verdeeld, wordt nu mechanisch aangedreven. Dat komt de stabiliteit en verspreiding ten goede. Zeker in combinatie met onze automatische zijwindcorrectie. Het tegenmes van de hakselaar en de bodemplaat zijn beide hydraulisch instelbaar vanuit de cabine. Deze techniek is afkomstig uit de hakselaarwereld.'

Ook de elektronica pakt Claas weer aan. Die wordt op dergelijke machines steeds belangrijker, omdat zij in steeds belangrijkere mate de capaciteit bepalen. Cemos - het systeem dat de machine automatisch afstelt en bediend afhankelijk van de omstandigheden - is verder gefinetuned. Ook met Telematics is dat het geval. Het software programma kreeg dit jaar een makeover.

De GPS op deze machine is affabriek geleverd. Een van de functies is Auto turn. Hierbij rijdt de combine zelf naar de volgende werkgang, of kun je werkgangen overslaan zonder zelf te sturen. Grappig is de GPS bol. Die is op een uitklapbare arm gemonteerd, die tegelijk met de graantank wordt uitgevouwen. Dat moet het signaal ten goede komen.

Naast elektronica zijn er nog enkele nieuwigheden. Zo is de graantank standaard met 800 liter vergroot, tot 12.800 liter. Optie is 13.800 liter. De lossnelheid van 130 liter per seconde bleef gelijk. Optie is vanaf volgend jaar ook een automatisch luchtdrukwisselsysteem op de achterwielen. Die schakelt automatisch tussen veld- en wegspanning.


Het voorserie model van de Lexion 780 rijdt sinds dit seizoen in Nederland. De wijzigingen zijn klein. Een nieuwe motor, van acht naar zes cilinders, en onder andere een grotere graantank. Foto: Van Gemeren Mechanisatie. Meer foto's op Facebook.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden