Nieuwe T7 HD en Optum

Case en New Holland kruisen trekkerseries

20 Juli 2015 - Redactie Boerenbusiness

Zowel Case IH als New Holland hebben een nieuwe trekker serie laten zien. Dat komt niet echt als een verassing. Een echte serie mag het niet genoemd worden. Het is een doorontwikkeling op bestaande modellen. Echter, de looks zijn wel veranderd en daarmee de feeling. Er zijn twee modellen, met 290 en 315 pk vermogen. Die passen tussen de huidige T7/Puma en T8/Magnum.

Er zijn twee nieuwe modellen met 290 en 315 pk

Een geheim was het al lang niet meer dat de mensen van CNH aan een nieuwe trekker werkte. Case IH ging op een persconferentie tijdens de Sima al zover om hem officieel aan te kondigen en de journalistiek een zoethoudertje te geven. Een aantal spionageshots later zijn beide trekkers nu in hun – wat lijkt – uiteindelijke vorm te zien.

De nieuwe Case IH, die de nieuwe naam Optum draagt, was recent al op Facebook te zien. Een Franse dealer plaatste foto’s van wat lijkt de dealerlancering in Frankrijk. Echter, daar bleef het bij. Een beetje bijzonder, want iedereen leek overtuigd dat hij Panther zou gaan heten. Er zijn twee modellen; de 270 CVX en 300 CVX.

Bij New Holland bleef het opvallend lang stil, alhoewel we wel opvingen dat een T7 HD (Heavy Duty) op handen was. Vorige week kreeg de Amerikaanse pers hem voor het eerst te zien, tijdens een bescheiden introductie. Die volgt in aanloop naar Amerika’s grootste landbouwbeurs; de Farm Progress Show. New Holland noemt de types T7.290 en T7.315, met dus de toevoeging HD.

CNH heeft onder de kap hun bekende NEF 6,7 liter zescilinder liggen. Dit blok heeft ook de bestaande T7/Puma reeks. Daar wordt nu dus nog iets meer vermogen uit geperst dan maximaal 249 pk zonder en 269 pk met boost. Kijken we naar de type aanduiding dan gaat het bij de nieuwe trekkers om een vergelijkbare boost van 15 en 20 pk. Zou dit het maximum betekenen?

Met dank aan Farm Industry News zijn over de New Holland wat meer details bekend. Zo heeft het blauwe model heeft een zwaardere vooras gekregen. De wielbasis is 20 centimeter langer (t.o.v. de T7/Puma) en bedraagt net geen drie meter. Aan de motor zit de bekende Auto Command CVT-transmissie gekoppeld. Die bedien je via de Sidewinder II armleuning. De cabine is gelijk aan die op de nieuwe T7. De hydrauliekcapciteit bedraagt maximaal 219 liter per minuut. Volgens bronnen op internet weegt hij 11 ton. Flink meer dan de 6.950 kg van zijn kleinere broertjes.

Om aan de Tier 4 Final eisen te voldoen volstaat CNH met het gebruik van alleen SCR (AdBlue). Daarnaast is de motor van een turbo met variabele geometrie (VGT) voorzien. Net als de kleinere T7 T4F is ook de HD-versie van Isobus klasse III voorzien. Zo kan het werktuig de trekker aansturen. New Holland noemt dat Intellicruise.

Waarom wordt een nieuwe serie geïntroduceerd door CNH? De reden is simpel. Vooral in Europa – maar ook andere werelddelen – is steeds meer vraag naar een compacte trekker met veel vermogen. Die is voor wegtransport niet te groot, maar staat ook op het land zijn mannetje. Fendt is er groot mee geworden en ook John Deere is populair. CNH valt in deze klasse precies in een gat.  Die vullen de twee trekkers op.

De Europese introductie zal op de Agritechnica plaatsvinden later dit jaar. Naar verwachting kun je hem dan vanaf 2016 bestellen.


In aanloop van de Farm Progress Show trok New Holland in de VS afgelopen week het doek van de T7 HD. Die krijgt, net als de Case, een nieuw neusje. De cabine komt van de T7. Bron: Farm Industry News.


Eerder al verschenen op Facebook foto's van de Case IH Optum, met eveneens een nieuwe look. Deze zouden in Frankrijk genomen zijn op een lancering. De Case wordt in Oostenrijk gebouwd. De New Holland in Basildon.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden