De sterk veranderende melkveesector heeft als neveneffect dat vee- en melkveehouders het afgelopen seizoen flink minder in machines hebben geïnvesteerd voor de voederwinning. Dat blijkt uit cijfers van de Duitse brancheorganisatie voor machinefabrikanten, VDMA. Silage- en dubbeldoelwagens werden afgelopen seizoen juist wel meer verkocht
Traditioneel gezien is het seizoen voor hooibouwmachines in juni afgelopen. Dit jaar hebben Duitse machinefabrikanten in totaal 17.740 nieuwe maaiers, schudders en harken verkocht. Een daling van 11 procent ten opzichte van seizoen 2013-2014. Enig lichtpuntje is de verkoop van silagewagens en dubbeldoelwagens. De verkoop steeg daar tot 900 machines. Een stijging van 16 procent ten opzichte van het vorig seizoen.
De VDMA ziet een duidelijke trend in steeds groter wordende machines. Zowel veehouders als loonwerkers willen steeds breder gaan werken. Gemiddeld heeft een nieuwe maaicombinatie een werkbreedte van vijf meter. Bij schudders ligt dat gemiddelde op 10 meter. Ook de verkoop van dubbeldoelwagens zit duidelijk in de lift.
Volgens Wilhelm Voß, verantwoordelijke voor de productgroep voederwinning bij VDMA, is de verkoopdaling gemakkelijk te verklaren. ‘Daar heeft de geliberaliseerde melkmarkt in Europa voor gezorgd. Sinds afgelopen zomer dalen de melkprijzen, waardoor minder geïnvesteerd wordt.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.