Nieuwe motor en besturing

Upgrade maakt oude trekkers weer als nieuw

4 Augustus 2015 - Redactie Boerenbusiness

De Autonomous Tractor Corporation uit Fargo, North Dakota, kwam al een aantal keer eerder in het nieuws met hun opvallend concept: Een autonoom werkende trekker. Echter, de Spirit verkeert nog in de prototype fase. Om boeren op een korte termijn te helpen heeft ATC een alternatief. Het verkoopt een doe-het-zelf kit om een oude trekker van de allernieuwste motortechniek en besturing te voorzien.

Boeren willen hun trekker graag autonoom laten werken maar ook zelf achter het stuur kruipen

Volgens Terry Anderson – het grote brein achter ATC – willen boeren wel graag autonoom hun trekker laten werken, maar ook de mogelijkheid hebben om zelf achter het stuur te zitten. Daarnaast is er ook vraag naar het upgraden van een oude trekker met de nieuwste motor- en aandrijftechniek. Het Amerikaanse bedrijf komt daarom met drie doe-het-zelf producten om een oude trekker gereed te maken voor de toekomst.

De motortechniek wordt verkocht onder de naam eDrive. Het gaat om een diesel-elektrische motor die 200 pk vermogen heeft. Heb je meer vermogen nodig, dan plaats je gewoon twee van deze powerpacks op het frame. (Gemakshalve wordt uitgegaan van een kniktrekker). De elektrische aandrijving vervangt tevens de transmissie, het differentieel en de assen. Ieder wiel wordt door een 125 pk zware elektrische wielmotor aangedreven.

De nieuwe aandrijftechniek vergt ook een andere besturing. Zo moet je hem met een joystick sturen en wordt in de cabine een terminal gemonteerd. Met de joystick en terminal bedien je tevens het werktuig. Het frame en de cabine zijn de enige onderdelen die onaangeroerd blijven.

Om de trekker autonoom zijn werk te laten doen – zonder dat je constant in de stoel moet zitten – is het Auto-Drive besturingssysteem benodigd. Daarvoor gebruikt het geen GPS, omdat het signaal hiervan volgens ATC te onbetrouwbaar is. In plaats daarvan wordt de trekker bestuurt met behulp van lasers en een radiosignaal. Dat wordt FieldSmart genoemd. Techniek die afkomstig is uit het leger en die Anderson ook op zijn Spirit trekker toepast. Op het dak worden sensoren gebouwd die ervoor moeten zorgen dat de trekker niet ergens tegen opbotst.

Anderson is overtuigt dat de E-drive elektrische aandrijving tien tot twintig procent zuiniger is dan de oude mechanische aandrijving met dieselmotor. Bovendien moet hij langer meegaan en minder onderhoud vergen.  Het derde product van ATC heet IMS (Implement Management System). Hiermee wordt het werktuig achter de autonome trekker bediend en gecontroleerd. Dat is noodzaak wanneer je trekker onbemand aan het werk is.

Deze zomer gaat ATC hun systemen introduceren in de Verenigde Staten. Om te beginnen zal alleen de Auto-Drive besturing worden aangeboden. De startprijs bedraagt naar verwachting 30.000 dollar. Anderson is nog op zoek naar een partner die kan helpen bij de distributie en installatie.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden