Rode diesel blijkt legaal

Diesel tanken is voor grensboeren nog leuker

27 Augustus 2015 - Redactie Boerenbusiness - 3 reacties

Zelfs wanneer je geen land of bedrijf in België hebt liggen kun je als agrarisch ondernemer profiteren van de rode diesel die onze zuiderburen nog steeds hanteren. Dat blijkt uit praktijkervaringen van een aantal akkerbouwers in Oost-Brabant. De douane stelt echter enkele eisen aan het rijden op rode diesel. Zo mag alleen de originele brandstoftank van het voertuig gevuld worden.

Het rijden op rode diesel afkomstig uit België is geen enkel probleem

Niet alleen pomphouders in de grensstreek worstelen met een groot verschil in brandstofprijzen. Ook loonwerkers en boeren doen dat. Vooral in het gebied tussen Nederland en België, waar nog steeds ‘rode mazout’ wordt gehanteerd voor landbouwverkeer. Dit geldt voor onze zuiderburen echter louter voor agrarisch transport. Zaken als grondverzet moeten met gangbare diesel plaatsvinden.

Vooral de loonwerkers lieten van zich horen toen de rode diesel werd afgeschaft. Een enorm prijsverschil ondermijnt hun positie ten opzichte van buitenlandse collega’s. Dat bleek in sommige gevallen ook zeker zo te zijn. Een flinke hakselaar of rooier lust dagelijks een flinke slok. Je praat dan over enorme bedragen per seizoen. Uiteindelijk kregen de bedrijven nul rekwest op hun vragen actie te ondernemen.

De dieselprijzen in Nederland zijn inmiddels ook op een zeer laag niveau belandt maar, in België ligt die nog altijd fiks lager. Op het moment wordt daar aan de pomp nog zo’n 40 tot 50 cent per liter minder gerekend. Exclusief de BTW is dat nog iets minder. Die kun je gewoon terugvragen. Daardoor maken meer bedrijven de oversteek naar het zuiden.

Loonwerkers zullen niet snel massaal in België tanken, omdat het omslachtig is en kosten met zich meebrengt. Verschillende akkerbouwers in het oosten van Brabant rijden echter steeds vaker een stukje verder. Dit jaar is extreem veel beregend, wat hoge kosten voor brandstof met zich meebrengt. Door de motorpomp eerst langs België te sturen proberen zij op kosten te besparen. Met een tankinhoud van bijna 1.000 liter is er direct voordeel.

Uit ervaringen blijkt dit geen problemen op te leveren. De douane controleert wel, maar het is niet nodig om de gemiste accijnzen te betalen. Daarvoor moet je wel een bonnetje bij de hand hebben waarop duidelijk is te zien dat in België is getankt. Kom je in de verleiding om nog wat extra jerrycans vol te gooien, dan wordt daarvoor wel een boete uitgeschreven.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
burgt 28 Augustus 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10865426/Diesel-tanken-is-voor-grensboeren-nog-leuker]Diesel tanken is voor grensboeren nog leuker[/url]
hoe kun je nu stellen 'dieselprijzen zijn inmiddels op een zeer laag niveau 'afgelopen week €0,905 ex bij 5000ltr. vind ik echt niet laag .heb me afgelopen periode arm beregend voor de conserven met de bodemprijzen gelukkig ook nog wel aardappelen vrij . maar zo n berichten getuigd toch wel van onkunde.
faire trade 3 September 2015
Rush op goedkope stookolie


Nu de stookolieprijs z'n laagste peil in zes jaar bereikt heeft, worden de leveranciers overrompeld door klanten die hun tank willen laten volgooien. Bij Comfort Energy, dat over het hele land levert, is de vraag zelfs 50% groter dan normaal


. "We zien al een stijging sinds vorige maand en ze geldt voor alle regio's, van de kust tot de Ardennen", zegt woordvoerder Gauthier Van Assche.

Waar de officiële prijs op 1 juli nog 63 cent per liter mazout bedroeg, was deze begin augustus al gezakt tot 57 cent en gisteren zelfs tot 51 cent (bij bestellingen vanaf 2.000 liter). "In vergelijking met de voorbije jaren, toen het tarief lang rond de 80 cent schommelde, krijgen klanten nu voor hetzelfde bedrag ruim de helft méér stookolie."
dieselengineer 19 April 2017
Het is uiteraard erg aantrekkelijk om goedkope(re) stookolie of andere alternatieven te gaan gebruiken.
Hetgeen waar 99% van de gebruikers echter geen rekening mee houdt is dat deze goedkope brandstof schadelijk is (of kan zijn) voor de moderne dieselmotoren. In vrijwel alle gevallen is er bijvoorbeeld sprake van een (te) hoog zwavelgehalte en zijn (bijvoorbeeld) de smerende eigenschappen van deze goedkope brandstoffen van mindere kwaliteit dan de 'gewone' diesel.
Wat houdt dit in?
Je brandstofsysteem (en mogelijk ook de gehele motor!) kan hierdoor ernstige schade oplopen.
Als je hogedrukpomp en injectoren (deze leggen als eerste het loodje!) door deze 'goedkope' diesel moeten worden vervangen, dan kan de rekening voor een dergelijke reparatie oplopen tot zo'n 5 à 7 duizend euro (onderdelen en arbeid), dan is daar de stilstand van de machine (wat ook zomaar 3 dagen of meer is!) nog niet eens in meegecalculeerd...
Je zit dus zomaar aan een (on)kostenpost van €10.000 of meer!
En dat voor een besparing van 15-25 cent per liter...
Moet je dus minimaal 40.000-50.000 liter probleemvrij verstoken om er voordeel uit te halen.
Hoe goedkoper de diesel, hoe slechter de kwaliteit, dus des te eerder is de boel om zeep.
Ik zeg: Success, doe er je voordeel mee
Jp 17 November 2017
Dit is duidelijk verkeerde info. Nederlandse voertuigen mogen NIET met gemerkte gasolie rijden. Ongeacht dit is in het kader van de landbouw.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Analyse Energie

Amerika zet de toon op oliemarkt

Analyse Energie

Opec slaagt er niet in het tij te keren op de oliemarkt

Analyse Energie

Diesel niet goedkoper na stevige correctie olie

Analyse Olie

De rol van diesel is nog niet uitgespeeld volgens Exxon

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden