Rivalen Lemken en Kverneland

Het gevecht rond de Isobus ploeg is begonnen

8 September 2015 - Redactie Boerenbusiness

Kverneland kondigde hem als eerste aan maar Lemken had de eerste op de markt. Het gaat om een gedragen wentelploeg met Isobus besturing. Hij wordt gezien als een soort heilige graal onder de ploegen en bij uitstek geschikt voor een Nederlandse boer. Want, er zijn maar weinig collega’s die zo precies kijken naar hun ploegwerk. Allerhande elektronische snufjes helpen je anno 2015 een ploegkampioen te worden.

Alles is nieuw aan de Isobus iPlough ploeg van Kverneland

Op de Agritechnica editie 2013 kondigde Kverneland aan de huidige wentelploeg volledig op de schop te gooien. Alles moest nieuw. Daar is de Noorse ploegenbouwer aardig in geslaagd. Van een afstandje heeft hij nog veel kenmerken van het oude model maar toch is veel gewijzigd.  Zowel op technisch vlak als de elektronica. Eigenlijk is alles nieuw behalve het rister. Veel wijzigingen bevinden zich in de cabine.

Lemken bracht vorig jaar al een ploeg met Isobusbesturing op de markt. Die heeft inmiddels de nodige ervaring in Nederland. Daarvoor paste de Duitse ploegenbouwer hun standaard Juwel 8 wentelploeg aan met een Isobusbesturing. Die heet Turn Control Pro. Zaken waarvoor je voorheen een moer aan moest draaien of spindel verstellen gebeuren nu automatisch.

De 2500 serie iPlough van Kverneland is leverbaar met vier, vijf of zes scharen. Tenminste, dat is nu het geval. In de cabine bedien je hem met het Isomatch scherm dat inmiddels redelijk bekend is. Hiermee kun je alle functies bedienen die je van een ploeg mag verwachten. De breedte, overbuik- en overrugverstelling en de ingebouwde GPS, wanneer je hiervoor kiest.

De fabrikant heeft het design echter op een aantal punten gewijzigd. Zo kan de ploegkop scharnieren wanneer de machine op het steunwiel loopt. Hiermee gedraagt de ploeg zich als een getrokken werktuig. Het bovenste aankoppelpunt klapt weg. Met behulp van een horizontale wentelcilinder kan de ploeg vrij naar boven en naar beneden zweven of naar links en naar rechts draaien. Om dat proces in werking te stellen hoef je slechts op een knop te drukken.

Ook biedt Kverneland de mogelijkheid het steunwiel te vervangen door een rupsonderstel. Dat moet vooral bij natte omstandigheden voordeel bieden. Het onderstel heeft veel weg van de rupsband op een minigraver. Dat brengt echter wel aardig wat gewicht, draaipunten en kosten met zich mee. Vanaf volgend voorjaar moeten de eerste modellen leverbaar zijn.

Lemken

Terminal: CCI 200
Bediening: Wentelen, overbuik/overrug, ploegbreedte, positie steunwiel. Optie: Breedte eerste schaar, bediening vorenpakker, overlastbeveiliging.
GPS Besturing: Ja, geïntegreerde GPS besturing.
Extra mogelijkheden: 4 programma's voor verschillende instellingen.


Kverneland

Terminal: Isomatch Tellus II of Isomatch Go.
Bediening: Werkdiepte, Schakelen transport-werk, overbuik/overrug, ploegbreedte, breedte eerste schaar, vorenpakker.
GPS Besturing: Ja, geïntegreerde GPS besturing.
Extra mogelijkheden: 4 programma's: Transport, werk, parkeerstand en markering voor het trekken van een streep op kopakkers.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden