Nieuwe Valtra N-serie

Sterkste viercilinder is wedstrijd ver plassen

7 Oktober 2015 - Redactie Boerenbusiness - 1 reactie

Met de lancering van haar N4 serie trekkers legt Valtra de lat weer een stapje hoger. Uit een 4,9 liter Agco Power viercilinder blok perst het maximaal 185 pk met boost. Daarmee kroont het zichzelf tot bezitter van de sterkste viercilinder ter wereld. De stuurhut is gelijk aan die van de vorig jaar geïntroduceerde T4. Daarin is het goed toeven. Er zijn zes modellen met vermogens beginnend bij 115 pk.

185

pk

levert de Valtra N174 met boost

De introductie van de N4 serie komt niet als een verassing. Op internet doken geregeld foto’s op na de lancering van de T4. Bovendien dingt Valtra mee voor het predicaat Tractor of the year met hun N174D. Maar, aan de vooravond van de Agritechnica, zijn alle details bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat het topmodel wederom meer pk's erbij krijgt. 185 pk geboost vermogen!


Zes nieuwe modellen – allemaal met 4 als laatste cijfer – vervangen zeven N3 trekkers. Het kleinste model komt te vervallen. Meest opvallend is de nieuwe cabine. Die kennen we al van de T4 en is van de grond af nieuw gebouwd. Een prima werkplek. Valtra lepelt in de trekkers twee viercilinder motoren, om hun reputatie hoog te houden als producent van echte pocket rockets. De drie kleinste types hebben een 4,4 liter Agco Power tot hun beschikking. De drie grootste doen het met een 4,9 liter blok. Allemaal hebben ze een boost van 10 pk. Behalve de N174, die krijgt er 20 pk bij. Toevallig om de concurrentie een stapje voor te blijven? Je blijft net als voorheen Adblue tanken om de Tier 4 Final emissienorm te halen. Verdere filters zijn overbodig.

Oud Nieuw Max. PK Met boost
N93 - - -
N103 N104 105 115
N103.4 N114E 115 125
N113 N124 125 135
N123 N134 135 145
N143 N154E 155 165
N163 N174 165 185


De types N104, N114E en N124 zijn alleen leverbaar in een HiTech uitvoering. Je krijgt dan een powershiftbak met 30 versnellingen voor- en achteruit. Ze hebben een hydraulisch systeem dat 73 of 90 liter/min levert. Op de drie grote is dat 115, 160 of 200 liter/min via loadsensing.

Types N134, N154E en N174 zijn eveneens als sobere Hitech leverbaar en verder in de uitvoeringen Active, Versu en Direct. Bekende koek voor de Valtra rijder. Dit zegt naast de versnellingsbak ook iets over de luxe van het model en de daarbij behorende bediening. Direct, zo heet de CVT optie van de Finnen. Erg populair in ons landje. Types met een E aanduiding beschikken over een Ecopower motor. Die levert 10% in op vermogen met een druk op de knop. Zo kun je brandstof besparen. In Nederland genoten de modellen N141, N142 en N143 de grootste populariteit. Opvallend dat die juist komt te vervalen, net als de N93. Zoek je een 140 pk viercilinder dan moet je of voor de N134 of N154E gaan.

ASR grijpt in bij teveel wielslip en verlaagt de rijsnelheid

Helemaal nieuw is het ASR-systeem. Dat heeft niets met de verzekering van je trekker te maken. Het staat voor Automatic Slip Regulator. Een soort ABS in het veld. De chauffeur kan vooraf instellen wat het maximale percentage wielslip mag bedragen. Dat stel je in op vijf niveaus. Detecteert de trekker meer slip dan ingesteld – via sensoren op de wielen – dan laat hij automatisch de rijsnelheid zakken. De vierwielaandrijving en het differentieelslot worden automatisch bediend. Raak je ondanks de elektronische ingreep toch in de penarie, dan kun je het gaspedaal nog helemaal indrukken en gaat de trekker op vol vermogen verder.

Zoals we van Valtra gewend zijn kun je kiezen uit zeven standaard kleuren. Is dat niet genoeg, dan biedt het bedrijf meer. Er zijn drie uitvoeringen leverbaar qua stijl. Redline is sober en gaat voor het kleine budget. Het A la Carte model biedt enkele honderden! opties om uit te kiezen. Ga je voor Unlimited dan rij je een echte pimp mobile.

Met de nieuwe N174 lijkt Valtra voor nu de wedstrijd ver plassen onder trekkerfabrikanten te winnen. Vanwege de laatst geldende emissie eisen – Tier 4 Final of Stage 4 B – zijn fabrikanten verplicht aan motoren te sleutelen. Een limiet lijkt voorlopig niet bereikt. Zo is het vandaag de dag prima mogelijk 200 pk uit een viercilinder blok te persen. Je moet het alleen op de grond weten over te brengen. Ons land is bij uitstek geschikt voor dergelijke trekkers. Compact maar toch met veel pk’s. De voordelen van een zescilinder weten fabrikanten steeds beter weg te poetsen. In veel gevallen schelen die twee cilinders ook nog eens brandstof.

De sterkste viercilinder trekkers:

Merk & Type Motor Max. PK Met boost
Kubota M7-171 Kubota 6,1L 170 190*
Valtra N174 Agcopower4,9L 165 185
New Holland T6.175** FPT 4,5L 145 175
Case IH Maxxum 140** FPT 4,5L 145 169
Massey Ferguson 6616 Agcopower 4,9L 150 160
Fendt 516 Vario Deutz 4,04L 165 -
John Deere 6130R DPS PSS 4,5L 130 155

*Kubota kan de boost alleen voor korte tijd leveren
**Model nog niet beschikbaar in Europa

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Meer over

trekkerValtra
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Marc Kipperman 7 Oktober 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10866156/Sterkste-viercilinder-is-wedstrijd-ver-plassen]Sterkste viercilinder is wedstrijd ver plassen[/url]
Geachte,

Leuk artikel, maar volledigheidshalve wil ik graag u wijzen op de volgende tractoren die zeker niet mogen ontbreken in uw overzicht nl.
Merk. Motor. Max. Pk. Met Boost
Landini series 6-175. T4i. FPT 4.5 L 166 175 Pk

McCormick X7.460. T4i. FPT 4.5 L. 166. 175 Pk

Zowel leverbaar in powershift en VT aandrijving beide type transmissies worden geleverd door de gerenommeerde transmissiebouwer ZF (Duitsland ).

Leverbaar via Louis Nagel en haar dealernetwerk.
Jansen 7 Oktober 2015
Geachte,

Ik wil u er op wijzen dat de Massey Ferguson 6616 nominaal 165 en maximaal 185 Pk uit het gelijk motorblok haalt!
Dus volledigheidshalve graag het artikel aanpassen!
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden