Van 4 naar 2 rupsen

Zuidberg neemt nadelen weg met nieuwe rups

9 Oktober 2015 - Niels van der Boom

Op de Agritechnica toont fabrikant Zuidberg een nieuw rupssysteem: het High Speed Track System. Daar hoort nog de toevoeging concept bij want, het gaat om een prototype. De fabrikant uit Ens, Flevoland, zit namelijk nog volop in de ontwikkeling. Groot voordeel van het systeem is dat de trekker zijn topsnelheid behoudt. Om dat te bewerkstelligen is in het frame een transmissie gebouwd. De tracks zijn speciaal bedoeld voor montage achterop. Voorop behoud je de wielen.

Door gebruik te maken van een transmissie behoudt de trekker zijn topsnelheid

Kies je ervoor een trekker op rupsbanden te zetten dan dienen zich twee grote nadelen aan. Zo lever je flink in op snelheid. Die wordt namelijk met zo’n 40 procent gereduceerd omdat een track flink kleiner is dan een hoge band. Tweede nadeel is de draaicirkel van het voertuig. Je kunt met een rups nu eenmaal niet zo scherp draaien of de hoekrem gebruiken. Het High Speed Track System van Zuidberg moet daar verandering in brengen. Hij is bedoeld voor trekkers met een vermogen vanaf ongeveer 200 pk.

De voordelen van rupsbanden heb je enkel in het land nodig wanneer de bodemdruk van belang is en de tractie. Dat is vaak een relatief korte periode per jaar. Ombouwen op wielen wordt wel gedaan, maar slechts sporadisch. Staat je trekker wel op rupsen, dan blijft het een wieltrekker met rupsen. Het wordt nooit één geheel. Daar tracht Zuidberg verandering in te brengen. Daarvoor stapt het wel af van vier rupsen. Je krijgt ze nu alleen achterop.

Volgens de fabrikant is de uitwisselbaarheid groot. Heb je geen rupsen nodig, dan zijn ze er ook zo weer af. Daarvoor moet eenmalig een aanbouwframe aan de trekker worden gebout. Die blijft gewoon zitten wanneer hij op wielen staat, zonder beperkingen. Bij de recent geïntroduceerde wiel-rupstrekkers van Case IH en New Holland is dat niet mogelijk. Daar speelt Zuidberg graag op in. De ontwikkeling liep echter al voordat CNH zelf standaardtrekkers op rupsen ging leveren, benadrukt marketingmanager Wichert van Norel. 'Het idee is ontstaan vanuit de praktijk.'

Voor blijven de standaard wielen zitten. De trekker is dan veel wendbaarder en je bespaart bovendien op kosten. ‘Het meeste gewicht bevindt zich op de achteras, waar je ook de meest tractie nodig hebt’, zegt Van Norel. ‘In veel situaties voldoen tracks achterop.’ Wil je toch rupsen voorop, dan is het in theorie mogelijk rupsen voorop te monteren. Die mogen echter niet aangedreven zijn, waardoor het in de praktijk nooit voor zal komen verwachten we.

De vierwiel aandrijving blijft bruikbaar

Eén van de grootste nadelen bij standaard tracks is de transportsnelheid. Die halveert bijna. Zuidberg vangt dat op door een transmissie in het frame te integreren. Die komt uiteraard uit eigen huis; Zuidberg Transmissions. Zo blijft de mechanische ratio intact en kun je de vierwielaandrijving blijven gebruiken. Dat is bij andere wiel-rupssystemen namelijk niet mogelijk

Vlieg je met 40 of 50 km/u over de weg op rupsen, dan is comfort van groot belang. De originele rijsnelheid blijft namelijk intact. Het HSTS maakt daarom gebruik van een nieuw veersysteem. Radicaal anders dan waar voorheen mee werd geëxperimenteerd. ‘De gehele onderwagen veert op dit systeem. Niet alleen de kleine loopwielen’, legt Van Norel uit. Dit bereikt Zuidberg door het frame te splitsen in een vast aanbouwframe op de trekker en een los frame met draaipunten voor de rups. Een hydraulische cilinder met accumulator dempt de schokken en heeft een veerweg van maximaal 8 centimeter. De loopwielen kunnen ook zijdelings pendelen, om zich aan de bolling van de weg aan te passen. Dat levert niet alleen comfort op, maar verminderd ook de slijtage van het systeem.

Zuidberg levert de HSTS met rupsbandbreedtes van 60, 72 of 90 centimeter. Ze zijn vooral bedoeld voor grote trekkers, waarbij mensen tractie willen verhogen en de bodemdruk verlagen. In Hannover kun je het concept met eigen ogen bekijken. De ontwikkeling is echter nog gaande. De ingebouwde transmissie brengt zo’n 100 tot 200 kilo extra gewicht met zich mee, ten opzichte van een standaard tracksysteem. Echter, omdat je op twee sets bespaart is een halftrack-trekker toch lichter. Hoeveel een set kost kan Zuidberg nog niet zeggen.


Het geheim van Zuidberg zit hem in de transmissie, die in het frame is geïntegreerd. Deze wordt op de eindaandrijving van de achteras gemonteerd. Hierin wordt de ratio gewijzigd zodat de topsnelheid van het voertuig onveranderd blijft.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden