Van Iperen breidt app uit

Teeltadvies app moet boer over de streep helpen

10 Juni 2016 - Redactie Boerenbusiness

Agrarisch toeleverancier Van Iperen uit Westmaas heeft recent een nieuwe module voor haar Mijn Iperen app geïntroduceerd. Het is nu ook mogelijk om teeltadviezen te raadplegen. Daarmee hoopt het bedrijf klanten hun werk gemakkelijker uit te laten voeren en bovendien meer akkerbouwers over te streep te trekken om hun smartphone vaker ter hand te nemen.

Al een aantal jaar kunnen klanten met de Mijn Iperen app aan de slag. Deze werd in het leven geroepen als bestel app voor bijvoorbeeld gewasbeschermingsmiddelen, kunstmest en zaaizaad. In een gestaag tempo breidt het Hoeksche Waardse bedrijf de mogelijkheden uit. Zo kunnen tuinders het niveau van hun voorraadtanks voor vloeibare meststoffen volgen en werd in 2014 een graanoogstmodule toegevoegd.

De meeste app gebruikers zitten in de tuinbouw

Het nieuwste snufje is de teeltadviesfunctie, die specifiek voor akkerbouwklanten in het leven is geroepen. Via een vast stramien vult de adviseur gegevens in over een bepaald gewas of perceel. De teler ziet deze gegevens direct terug in de app en heeft het altijd bij de hand. Ook krijgt hij een e-mail in zijn inbox. Haastig opgeschreven krabbels op een papiertje zijn er niet langer bij. In het advies lees je per gewas of zelfs per perceel ondermeer de actuele gewasstand, gewasstadium en gewenste spuitomstandigheden af, alsmede de te gebruiken middelen.

De klant heeft een overzicht in de app met alle adviezen op een rij. Vervolgens kan hij per advies doorklikken, waarbij ieder advies uit een vast aantal stappen is opgebouwd. Het is (nog) niet mogelijk om foto’s en GPS-locatie aan het advies toe te voegen. ‘We starten nu met de nieuwe module en zullen het gebruik monitoren en evalueren. De kans is groot dat de module in de toekomst nog wordt uitgebreid’, licht medewerkster Mariëlle Alsemgeest toe.

Van Iperen maakt al enkele jaren gebruikt van de app en merkt dat klanten enthousiast zijn. ‘Meer dan de helft van alle orders komt digitaal binnen. Bijna een derde van die orders wordt via de app gemaakt. Dat aandeel blijf toenemen’, weet Alsemgeest. ‘Wat opvalt is dat klanten regelmatig hun smartphone pakken. Het is niet zo dat ze na één order afhaken. Ze raken snel gewend aan het gemak.’

De hoofdmoot die via de app bestelt is actief binnen de tuinbouw. De marketingmedewerkster wijt dat aan het feit dat zij meer gewend zijn om met IT te werken. ‘Telers werken met programma’s voor onder andere klimaatapparatuur, energiemanagement en arbeidsregistratie. Zij maken dus dagelijks gebruik van diverse PC en smartphone applicaties. Met het toevoegen van de adviesmodule hopen we dat akkerbouwers eerder geneigd zijn om de app te downloaden en gebruiken.’

De Mijn Iperen app is beschikbaar voor iOS (iPhone) en Android. De iOS app is vooralsnog wel uitgebreider. Android bestaat uit de bestel-, niveaumeting- en graanmodule. Maar daar komt verandering in, zo valt uit het persbericht op te maken. Hoofdzaak voor het bedrijf om zich op de app te richten is gebruiksgemak voor de klant. Echter, klanten zullen niet worden gedwongen om naar de app over te stappen. Bestellen via de PC of telefoon blijft mogelijk, zo benadrukt het. Wel merkt het dat klanten zelf met ideeën en wensen komen na dat het gebruik toeneemt.


Een voorbeeld advies uit de app.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden