Trekkerbouwer John Deere heeft haar dealers en medewerkers inmiddels op de hoogte gesteld van nieuwe producten die het de komende maanden introduceert. Het gaat onder andere om enkele nieuwe trekkermodellen in de bestaande series 5R, 6R en 8R. Ook op GPS vlak is er vernieuwing.
Het nieuws druppelde op internet al langer binnen met enkele spionagefoto’s en sporadische details. Nu de Europese Deere-dealers en hun personeel op de hoogte zijn gesteld wordt meer duidelijk. In bijna alle gevallen gaat het om meer vermogen. De 5R, 6R en 8R krijgen er allemaal een nieuw topmodel bij.
Vooralsnog is de 6215R het zwaarste model zescilinder in deze reeks, met een nominaal vermogen van 215 pk en een maximaal vermogen (met boost) van 255 pk. De fabrikant maakt nu een sprong omhoog met de 6230R en 6250R. Het blok levert nu nominaal 230 of 250 en maximaal 280 of 300 pk. Daarmee wil JD ongetwijfeld meer concurrentie kunnen bieden aan ondermeer CNH, die vorig jaar een zware zespitter introduceerde. In Europa is vooral vraag naar veel vermogen in een kleine verpakking. Fendt was op dit gebied lange tijd alleenheerser. De Noord-Amerikaanse trekbeesten zijn op onze weggetjes minder geschikt. Volgens foto’s op internet vind je in de cabine een geheel nieuw bedieningshendel. De trekkers zijn alleen met een CVT leverbaar en opmerkelijk genoeg niet met de e23 bak.
Ook in de 8R-serie komt er een nieuw topmodel bij. Het huidige model, de 8370R, levert nominaal 313 pk aan de aftakas en 370 pk aan de motor. Daar komt nu de 8400R bij, met een geboost vermogen van maximaal 450 pk. Waarschijnlijk afkomstig uit hetzelfde 9 liter PowerTech blok. Of de trekker ook een rupsvariant beschikbaar komt is niet bekend. De 8400R is alleen met de e23 full powershift leverbaar. Dit is een elektrisch geschakeld bak die de fabrikant tussen de normale powershift en een CVT positioneert. Het grootste voordeel moet zijn minder vermogensverlies en dus minder brandstofverbruik.
Het derde topmodel is wat meer bescheiden. De 5125R komt na de 5100R en heeft de meeste wijzigingen. Een licht schuin aflopende motorkap, vernieuwde cabine met een nieuw interieur en de Command Quad transmissie. Een viertraps 24x24 powershift die elektrisch wordt geschakeld. Geen grote pook meer die je door de bak trekt maar een kleine joystick. Met de Command Arm armleuning doet het trekkertje niet onder voor de grotere modellen. Opmerkelijk: De Carraro voorasvering.
Laatste trekkernieuwtje is de StarFire 6000 GPS ontvanger, die in de VS reeds geïntroduceerd is. Zestien jaar geleden werd de eerste Starfire GPS ontvanger gelanceerd. Het nieuwste model is accurater en sneller dan zijn voorgangers. Bovendien moet de ‘uptime’ verbeterd zijn. Bij de ontvanger hoort ook een nieuw correctiesignaal: SF3. SF1 is gratis en tot 23 cm nauwkeurig. Het betaalde SF2 komt tot 5 cm. De nieuwe SF3 is nog iets accurater en hij moet vooral sneller verbinding leggen met de ontvanger. In Nederland iets minder van belang, omdat het RTK-signaal met 2,5 cm afwijking nog steeds niet overtroffen wordt. Deere noemt het zelf RTK precisie zonder RTK signaal. SF3 is volgens de fabrikant 40 procent nauwkeuriger dan SF2 en het ontvangen van het signaal gebeurt 60 procent sneller. In de praktijk komt dat neer op 3 cm nauwkeurigheid, zegt Deere. Hierdoor is het mogelijk om het gehele seizoen dezelfde AB-lijnen te hanteren. Er treed geen verloop meer op en dat is opmerkelijk.
De gebruiksvriendelijkheid is ook verbeterd. Rapid Recovery update je signaal wanneer dit rondom bomen of gebouwen niet sterk genoeg is. RTK Extend werkt op een soortgelijke manier als bijvoorbeeld Trimble of SBG. Valt het signaal weg, dan wordt ‘kunstmatig’ een signaal gecreëerd zodat je kunt blijven rijden op de laatst bekende positie. Via een ingebouwde USB poort kun je updates uitvoeren. Voorheen duurde dat 20 minuten maar dat is tot 3 minuten teruggebracht. Op de 8GB intern geheugen worden diagnoserapporten en foutmeldingen geschreven, zodat de dealer ze later kan uitlezen. Vanaf 2017 is de Starfire 6000 op trekkers, maaidorsers, hakselaars en veldspuiten leverbaar. Bestaande systemen kunnen ook met de ontvanger overweg.
Deze foto van de 'large frame' 6R-serie zwerft al langer rond op internet. Nu is bekend dat er twee modellen zijn: De 6230R en de 6250R. Van de 8R is alleen nog een introductiefilmpje te vinden.
Als de geruchten kloppen dan is dit de nieuwe multifunctionele bedieningshendel die je in de iets aangepaste cabine gaat tegenkomen. Niet langer het oranje pookje dus. De nieuwe 6R's zijn alleen als CVT (Autopowr) leverbaar.
Een stuk kleiner maar wel nieuw: De 5125R, die na de 5100R komt. Een mengelmoes van de 6R viercilinder en 5R. Bijzonder: Een elektrisch geschakelde viertraps powershift en de geveerde Carraro vooras.
In de cabine van de 5125R heb je niet het idee dat je in een trekker van lage prijsklasse zit. De nieuwe armleuning lijkt erg veel op de grotere modellen. In de cabinestijl vind je een display. Ook een sobere uitvoering is leverbaar.
In de VS heeft Deere de nieuwe StarFire GPS ontvanger reeds geïntroduceerd. Het bekende gele bolletje gaat weer een stapje verder. Echt bijzonder is het SF3 gps-signaal, die naar eigen zeggen RTK accuratie moet bieden zonder RTK besturing.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.