Agritechnica noviteiten

Grimme presenteert nieuwe bunkerrooiers

4 September 2017 - Niels van der Boom

De Agritechnica highlights voor Grimme zijn dit jaar hun nieuwe 2- en 4-rijige bunkerrooiers. Die presenteert het Duitse merk maandag 4 september op het eigen landbouwbedrijf nabij Cloppenburg. De rooiers zijn, samen met andere noviteiten, onderdeel van de 'Big 5', waar Grimme sinds mei een campagne mee is gestart.

Grimme toont 3 van de machines, de Big 5 sieren, aan de pers in Duitsland. Dit in de aanloop naar de Agritechnica. Het meest in het oog springend is toch wel de geheel nieuwe Ventor 4150. Een 4-rijige bunkerrooier die gebouwd is naar het idee van de getrokken SE-rooier. 2 van deze rooilijnen heeft het gespiegeld op een aangepast bietenrooierframe gemonteerd. Daarmee wil het grote akkerbouwers en loonwerkers bedienen die nu met meerdere getrokken rooiers werken.

Bewust geen rupsen, omdat dit voor slijtage zorgt

Vervanger voor andere zelfrijders
De Ventor heeft een 15 ton bunker en wordt op 4 wielen aangedreven door een 530 pk motor. Bewust geen rupsen, omdat dit vooral bij wegtransport voor veel slijtage zorgt. Daar heeft het in het verleden veel van geleerd. De machine is deels een vervanger voor de SF 150-60 en Tectron zelfrijders die uit het programma zijn verdwenen. Leeg weegt de machine 29 ton. Daarvan rust 19 ton op de voor- en 10 ton op de achteras. Bij een volle bunker bedraagt het totaalgewicht dus 44 ton. Dat is fiks maar, zo oordeelt het bedrijf, de markt vraagt om grotere machines met een grotere bunker. De prijs is met €650.000 ook fors.

Opklappen meeste werk
Sinds 2012 hebben engineers gewerkt aan de machine, die nog niet in zijn definitieve hoedanigheid is getoond. Dat volgt pas op de Agritechnica. De meeste hoofdbrekens zorgde het opklapmechanisme. Uitgeklapt meet de machine zeker 5 meter. De egelbanden klappen naar beneden voor transport en de bunker vouwt in. Omdat de rooier in hondengang loopt kun je toch langs windsingels en andere obstakels rooien. De machine steekt dan ongeveer een meter uit.

Tekst gaat verder onder de foto.De Ventor is in wezen 2 SE machines aan elkaar gebouwd in een gespiegelde opstelling. Na de egelbanden komt het product weer bij elkaar.

Rooien in hondengang
Ook bij het rooien in hondengang komt een speciaal stukje techniek kijken. De rooibek kan naar links en rechts bewegen, terwijl de 2 doorvalmatten meebewegen. De rooibek werpt het product dan iets verder op de band.

De doorvalmat beweegt ook in de hoogte mee, zodat de valhoogte niet groter wordt. Voor stat de Ventor op 900/70R32 banden en achter op 900/60R38. Die zijn nodig om het gewicht te dragen. Grimme heeft voor ogen dat gebruikers van de machine veel op de weg zitten. Banden zijn dan de beste optie. Met 4-wielbesturing draait de rooier opmerkelijk krap. Goed 6 meter.

Nulserie in 2018
Een loofklapper hangt niet voor de rooibek, omdat hij over een doorvalmat beschikt. In extreme situaties is die klapper echter wel vereist. Grimme denkt daar nog over na. De rooibek loopt voor op grote stalen wielen, die wel al van de Tectron kennen. Voor 2018 wordt een nulserie van 5 machines gebouwd. Nu draaien 2 prototypes in de praktijk. In de cabine komt nog de nieuwe CCI 1200 terminal te hangen. Elektronica neemt een groot deel van de afstellingen over. Ook met camera’s is de Ventor goed uitgerust.

Tekst gaat verder onder de foto.
De Evo 290, nog niet in de definitieve styling, is een SE 260 met 20% meer reinigingsoppervlak, 3 aangedreven wielen en een 9 tons bunker. Er is nog voldoende ruimte om AirSep op te bouwen.

Evo 290 op 3 wielen
Ook nieuw is de Evo 290, de opvolger van de SE 260. Deze heeft 3 aangedreven wielen, zodat ook onder extreme omstandigheden gerooid kan worden. Dit onderstel draagt de naam Trisys. "Nederlandse gebruikers vragen daarom", zegt productspecialist Dirk-Jan Stapel.

De machine is met een 9 tons bunker uit te rusten of een 5,5 ton non-stop losbunker. Voorheen bedroeg de maximale capaciteit 6 ton. Daarmee komt het ook tegemoet aan vragen uit de praktijk. VarioDrive, de hydraulisch-mechanische aandrijving van de rooimatten, vind je ook op de Evo terug. Het zeefoppervlak is ten opzichte van de SE 260 met 20% vergroot. Net als op de zelfrijder neemt elektronica veel functies van de bestuurder over.

Waar blijft AirSep?
Wat opvalt, is de grote ruimte die achter het tandemwielstel valt. AirSep is ook 1 van de Big 5 noviteiten, zo maakt het bekend. Echter, in de praktijk liet het die op de persdemonstratie nog niet zien. Grote kans dat het AirSep-systeem straks op de Evo 290 te zien is. Vanaf 2018 is het eindelijk commercieel leverbaar, nadat Grimme de Spudnik-techniek voor het eerst op de Agritechnica 2013 liet zien. De eerste 150 units zijn reeds verkocht. De techniek haalt niet alleen stenen uit de productstroom maar ook kluiten.

Aardappelsoorten in 2 groottes gesorteerd

Elektronisch sorteren op stortbak
Een nauwkeurigere sorteercapaciteit presenteert het merk ook op de PowerCombi stortbak. Naast een leestafel en PU-reinigingsrollen is die uitgerust met een Field Potato Sorter (FPS) van fabrikant Tomra. Peddels slaan kluiten, steen en andere troep uit de partij. Daarvoor worden de aardappelen eerst in 2 groottes gesorteerd. De kriel wordt met behulp van een gangbare kluitenscheider van rotzooi ontdaan. De machine heeft een maximale capaciteit van 100 ton per uur, claimt de fabrikant.

De andere nieuwigheiden, die buiten de Big 5 vallen, zijn gezien het andere nieuws wat kleiner. Zo wordt de optie SoftFlow geïntroduceert op alle transportbanden. Dit zijn bewegende PU-vingers die valhoogtes beperken. Ook op bestaande banden zijn ze te monteren.

Bietenrooier update
Aan de Rexor-bietenrooier worden geen grote wijzigingen doorgevoerd. Het meest vernieuwend is Speedtronic, een lastafhankelijke snelheidsreiniging van de reinigingszonnen en elevator. Zo heeft de chauffeur minder omkijken naar de machine. De losband is voor rooiseizoen 2017 iets aangepast.

De Multihakselaar klapper heeft klepels die ook tussen de bieten werken, zodat slaphangend blad wordt verwijderd. Naast opelwielen kan ook voor aangedreven rooischaren worden gekozen. Een welkome optie voor Nederland. Het ProCam camerasysteem zorgt voor een 360 graden beeld, rondom de achterzijde van de machine.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden