CNHi wordt gps-grootmacht

Grootste RTK-netwerk groeit 50 systemen per dag

29 December 2017 - Niels van der Boom - 2 reacties

CNH Industrial (CNHi), het bedrijf waar ook New Holland, Case IH en Steyr onder vallen, beschikt misschien wel over het grootste RTK-gps-netwerk ter wereld. Dagelijks neemt het aantal gebruikers toe. Hier gaat een enorm serviceapparaat achter schuil. Boerenbusiness kreeg een uniek kijkje in de keuken.

CNHi is relatief gezien een nieuwkomer op het gebied van gps. In Nederland startte het bedrijf in 2006 met het aanbieden van een RTK-gps-signaal. Eerst alleen in Zeeland, maar onder leiding van New Holland werd een landelijk dekkend netwerk opgebouwd (bestaande uit 120 radiobasisstations). Nu neemt het gebruik van een correctiesignaal via het gsm-netwerk de overhand.

Groei gps-systemen vlakt niet af

Groei vlakt niet af
Wereldwijd telt het netwerk van CNHi meer dan 6.000 abonnementen (systemen). Daarvan werken er ruim 3.250 met een CNHi-simkaart. Die werkt met meerdere aanbieders en beschikt over genoeg data voor 1 jaar. De verdeling is echter opmerkelijk.

Europa is met 5.000 abonnementen verreweg de belangrijkste markt. Daarna volgen Noord-Amerika en Japan. Per week neemt het aantal abonnees met 50 stuks toe, waarvan 40 Europese installaties. "Ons idee was dat het aantal nieuwe installaties af zou vlakken, maar dat gebeurt voorlopig niet. Naar schatting bereiken we eind 2018 de grens van 10.000 abonnees", legt Michiel Jochims uit.

Jochims is bij CHNi verantwoordelijk voor het RTK-netwerk in Europa, Midden-Oosten en Afrika. "Exacte cijfers zijn niet beschikbaar, maar we denken een van de grootsten te zijn. Misschien wel de marktleider. Ik schat dat onze concurrent VRS-Now ongeveer 4.000 abonnees op hun NTRIP VRS-Now-account heeft."

Onderhoud
In Nederland rijdt circa 75% van de gebruikers van New Holland en Case IH op het radionetwerk en 25% via het gsm-netwerk. Langzaam kantelen die percentages. Het radionetwerk heeft namelijk een aantal nadelen. Het signaal wisselt vaak van frequentie en het zendvermogen is beperkt. Bij gebruik van het signaal is de gebruiker genoodzaakt om te wisselen van frequentie wanneer hij buiten het bereik van zijn basisstation komt.

Een 100% landelijk dekkend netwerk is bovendien een utopie, omdat in stedelijke gebieden het gebruik van gps voor landbouwdoeleinden niet bestaand is. Hier zijn geen basisstations geplaatst. Het grootste voordeel voor CNHi ligt misschien wel bij de onderhoudskosten. "Die bedragen €8.000 tot €9.000 per netwerkbasisstation, maal 120 stuks", weet servicemanager Jan van der Leck. "De levensduur van 1 basisstation is ongeveer 10 jaar. Kapotte systemen vervangen we nog wel, maar voor hoelang nog? Daarvoor kijken we ook naar de regio en het belang voor de klant."

Europees netwerk
"Het aanbieden van een RTK-netwerk is voor ons een marketingtool", geeft Jochims eerlijk toe. "Dienstverlening voor de klant, waar we geen geld mee verdienen. Zijn de kosten gedekt, dan zijn we tevreden. De dealer verdient eraan. Bij het radiosignaal rekenen zij een eigen tarief, die varieert van €0 tot €350 per systeem. Daar komen forse verschillen uit voort, die ook bekend zijn bij gebruikers. Voor het gsm-signaal rekenen we een vast tarief van €450 per systeem. Dit is €300 voor het correctiesignaal en €150 voor de datakaart die in heel Europa te gebruiken is. Zo kan de klant van Zuid- tot Noord-Europa op 1 netwerk rijden. Dat is uniek. Vanaf de 100 pk T6 kunnen we alle trekkers, tot aan de T9 kniktrekker, af fabriek met een RTK-systeem uitrusten."

450

euro

kost 1 installatie

Nederlands datacentrum
Achter het RTK-netwerk zit een enorm serviceapparaat. Vanaf 2018 bevindt de Europese server van CNHi zich in het datacenter van Microsoft in Amsterdam. Wereldwijd huurt het bedrijf 4 locaties. "De data wordt opgeslagen op 65 computers, 'virtual machines' genaamd. Op 1 zo’n machine staan 80 basisstations", schetst Jochims. "Alles is dubbel uitgevoerd, waardoor het aantal storingen merkbaar daalt. Met €4.000 per computer bedragen deze kosten alleen al €260.000 per jaar. Wereldwijd hebben we 1.200 basisstations, met een investering van €10.000 tot €20.000 per stuk. Eind 2018 zijn we gegroeid tot 2.000 stations; onder andere in Noord-Amerika is nog heel veel te ontwikkelen."

De software achter het RTK-netwerk is waar ze bij CNHi het meest trots op zijn. "Alle RTK-systemen zijn te volgen via een live map", toont Jochims op een forse tv. "Dit systeem hebben we met het Duitse bedrijf Geo++ ontwikkeld. De kosten: enkele miljoenen. Voor de simkaarten werken we louter met KPN samen. Zij zijn de enige provider die ons inzage geeft in de data. Zo kunnen onze servicemedewerkers het volledige proces volgen. Van het signaal tot het station, de simkaart en het systeem op de trekker of machine. Anders gaan verschillende partijen naar elkaar wijzen en de klant van het kastje naar de muur sturen. Hierin zijn we, denk ik, uniek. De verantwoordelijkheid ligt van A tot Z bij CNHi."

Privacy
Michael Mahieu is RTK-netwerkanalist bij CNHi en nauw betrokken bij de Europese helpdesk die in Zedelgem (B) huist. "Via onze software kijken we live mee met de klant. De klant en dealer kunnen hierop inloggen via een app", legt hij uit. "De trekkerterminal kunnen we nog niet live volgen, maar dat is de volgende stap. Helpdeskmedewerkers beschikken nu over een dummy-scherm. Zo kunnen ze de handelingen repeteren met de klant aan de lijn. De overheid eist dat je data niet op mag slaan. Echter, zo kunnen we geen service leveren. We slaan data daarom 3 maanden lang op. Heeft de klant een terugkerend problemen, dan kunnen we dat in het systeem zien. Na die periode wordt de data automatisch gewist, net als wanneer je het abonnement opzegt", aldus Mahieu.

"Het RTK-netwerk binnen de PLM (Precision Land Management) tak van CNHi en staat op zichzelf", voegt Jochims toe. "Binnen de groep wordt er niet met klantdata geschoven. We doen alles in eigen beheer en hebben onze eigen visie. Die is gefocust op het leveren van een betere dienstverlening. De toekomst ligt bij elektronica. Daar is RTK-gps 1 onderdeel van."

Binnenkort volgt deel 2: RTK-gps staat slechts aan de start van zijn kunnen.V.l.n.r.: Jan van der Leck, Stefan Varekamp, Michiel Jochims en Michael Mahieu.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
2 reacties
GPS 29 December 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10876982/grootste-rtk-netwerk-groeit-50-systemen-per-dag][/url]
Ineresant verhaal, maar volgens mij proberen ze daar het wiel nieuw uit te vinden.
Bij John Deere is dit allemaal al een standaard programma.
Mooi dat ze veel in het ontwikkelen doen bij CNHI, ik zou als ik hun was proberen de ontvangers eens te verbeteren, wij werken met twee systemen CHNI en John Deere,en we stappen nu over naar alleen John Deere, omdat het eenvoudiger is en de ontvangers VEEL beter werken
Jd 29 December 2017
John deere systemen zijn toch juist niet te volgen
Ard Eshuis 29 December 2017
John Deere vervreemd juist van de markt.. CNH heeft dit prima voor elkaar, juist de eenvoud zorgt ervoor dat dit systeem eruit springt..
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden