De pers had hem al gezien maar de nieuwe T7 HD serie van New Holland maakt in Hannover zijn debuut. Er zijn twee modellen: de T7.290 HD en T7.315 HD. Hier in een Blue Power jasje. Fotos: N. van der Boom
Je vind de nieuwe trekker ook bij Case IH op de stand, die daar Optum heet. Het neusje is anders, net als het cabinedak. De trekker is een kruising tussen de Puma en Magnum. Of T7 en T8 als je New Holland heet.
Een - niet geheel onverwachte - primeur voor Steyr. Ook zij lieten de nieuwe CNH trekker zien op hun stand. Daar heet hij Terrus en is hij er in de modellen 6270 en 6300 CVT. De fabrikant uit Oostenrijk biedt alleen traploze modellen in de grote klasse.
Echt nieuws komt deze keer uit China. Agritechnica is opvallen en met hun kleurstelling en uitgebreide productprogramma lukt Zoomlion dat best. De Chinese fabrikant kocht collega Chery Heavy Industry.
Zoomlion - over smaak valt niet te twisten - showt in één keer een compleet programma van klein tot groot. Topmodel ZL2104 heeft 210 pk wat uit een Deutz blok wordt gehaald. De serie loopt terug tot compacts van 30 pk. Ook zijn er maaidorsers, nu nog voor de rijstteelt.
Bijzondere kleuren doen het altijd goed. Op de Sima toonde Deutz al hun Warrion 7250. Ook de 6190, het topmodel uit de 6-serie, is nu in die uitvoering leverbaar.
Case IH gaat een stevige discussie niet uit de weg. Nu ook John Deere een knikker op vier rupsen zet kan het op stevige concurrentie rekenen na twee decennia alleenheerschappij.
Het hoeft niet altijd praktisch te zijn, als het maar opvalt. Dat doet Ursus goed met dit 250 pk monster. Hij heeft een powershiftbak van Allison en is gebouwd voor de suikerriet industrie. Daarvoor gaat hij naar zijn nieuwe eigenaar in Ethiopië toe.
Duitsers gaan naar Fendt, Russen naar Rostselmash, Nederlanders naar de aardappelhal en Japanners vind je bij Kubota. Aan standruimte ontbreekt het niet. Aan nieuwe trekkers wellicht wel. De 7-serie kan op veel interesse rekenen.
De 7-serie van Landini is nu ook met een CVT optie leverbaar, die het van ZF betrekt. De optie heet V-Shift.
Bijna nieuw nieuws voor McCormick, dat andere Argo merk. De X8 is een volledig nieuwe serie. Dit topmodel, de X8680 heeft 310 pk die uit een FPT motor komt. Je kunt hem eveneens met CVT transmissie krijgen.
Zetor staat voor het eerst sinds jaren weer in Hannover. De fabrikant is klaar voor de toekomst en dat is duidelijk merkbaar. De oude naam Crystal is uit de kast gehaald en de totaal nieuwe serie moet West-Europa veroveren.
Veel aandacht krijgt het merk voor deze concepttrekker met dito opvallende chauffeuse. Daarvoor schakelde de Tsjechen hulp in uit Italië. Het beroemde ontwerpbureau Pininfarina. Over een paar jaar moet hij daadwerkelijk verkocht gaan worden. Wellicht in een nieuwe serie tot 200 pk.
Versatile uit Canada stond in 2013 voor het eerst op Agritechnica. Twee kniktrekkers en een wieltrekker vind je er deze keer. Het richt zich vooral op Oost Europese kopers. Voor de verkoop zorgt het Nederlandse Stoevelaar Machinery uit Stegeren. Plannen om hem in ons landje te verkopen zijn er niet.
Gezien de interesse heeft Fendt waarschijnlijk de grootste publiekstrekker in handen met hun 1050 Vario. Drie exemplaren van de nieuwe 1000 serie zijn in hal 20 te bewonderen.
De trekker zit propvol techniek die we ongetwijfeld in de toekomst ook op kleinere modellen kunnen verwachten. Net als bij de vorige topmodellen vind ook nu iedereen de trekker te zwaar. Ongetwijfeld rijdt hij volgend jaar op Europese grond.
Zowel op verkoopvlak als op de beursvloer gaat het tussen Fendt en John Deere. Ook de 9620RX is een echte publiekstrekker. 120 pk zwaarder dan de Fendt maar toch mikken beide bedrijven op dezelfde markt.
De 9RX serie is geen verassing maar hij wordt wel voor het eerst in het publiek getoond. Er zijn vier modellen met vermogens van 470 tot 620 pk. Het grote verschil met Case zit hem volgens Deere in de rupsaandrijving.
De fronttank aan deze 6215R trekker komt van Sulky en heeft een ander jasje gekregen. Achterin hangt een eigen maïszaaimachine van Deere, die naar Europa wordt gehaald. Recent kreeg het Monosem in handen maar deze machine wordt er apart naast gezet.
Elektrische aandrijving was tijdens de vorige edities al hot. Deere toont een generator in de fronthef die maximaal 100 kW kan leveren. Dat lijkt prima te lukken maar aan compatibele werktuigen ontbreekt het nog. Fliegl bouwde daarom een wagen met elektrisch aangedreven assen.
In 2013 had JCB groot nieuws met hun 4000 serie, die radicaal veranderd is ten opzichte van het oude concept. Twee jaar later worden de eerste exemplaren mondjesmaat verkocht na een lange testperiode. De veldspuit achterop komt van Landquip.
Voor het eerst te zien is de N174 van Valtra. De fabrikant legt wederom de lat een stukje hoger door extra vermogen uit het viercilinder Agcopower blok te persen. Nieuw is een systeem om automatisch slip te beperken. Een soort traction control voor trekkers.
Met hun 5713 SL wint Massey Ferguson de Tractor of the Year wedstrijd in de klasse utility. Het is de opvolger van de 5613. Bediening en cabine interieur komen uit de grote 7700 en 8700 serie.
Challenger had de 800E-serie al een update gegeven, maar de buitenkant veranderde niet. De nieuwste 875E heeft ook een nieuw neusje gekregen. De 16,8 liter Agco motor levert maximaal 600 pk.

Fotoreportage Agritechnica

Oost en west vechten om Europees marktaandeel

11 November 2015 - Redactie Boerenbusiness

Ondanks tientallen hallen vol met materiaal zijn het de trekkers de letterlijk als publiekstrekker dienen voor Agritechnica standhouders. Editie 2015 kenmerkt zich door opvallend weinig trekkernieuws. John Deere en Fendt vechten om de meeste aandacht en dat lukt aardig. De grote verassing komt uit China.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van deze fotoreportage? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden