Het Amerikaanse Smithfield Foods is er, ondanks de lagere varkensprijs, niet in geslaagd om over 2015 meer winst te boeken. De lagere noteringen stuwden de winst van de vlees- en verpakkingstak wel, maar drukten zwaar op het resultaat van de varkensafdeling.
De varkensgigant die sinds 2013 onder de Chinese WH Group Limited valt, boekte in 2015 een omzet van 14,4 miljard dollar. Dit is een lichte daling van ongeveer 600 miljoen dollar, of vier procent, ten opzichte van 2014.
Ondanks de beperkte omzetdaling, wist het bedrijf de winst niet op niveau te houden. Met 452,3 miljoen dollar verdampte 19 procent van de nettowinst ten opzichte van 2014. Deze daling is het gevolg van de lage varkensprijzen. Vooral de varkenstak van Smithfield werd hierdoor getroffen, want met 324,5 miljoen dollar zette deze afdeling 94 procent minder om dan in 2014.
Hiermee werd het resultaat van de vleestak, die juist profiteerde van de lagere varkensprijzen, volledig teniet gedaan. Met 177,3 miljoen dollar verdiende deze divisie 83,4 procent meer dan in 2014. De winst van de verpakkingsafdeling steeg met 46,4 procent naar 673,3 miljoen dollar, wat een record is.
Ondanks de sterke winstdaling en de wisselende resultaten tussen de verschillende divisies, ziet Smithfield de toekomst positief tegemoet. Dit is mede te danken aan de winststijging van 10 procent die in het laatset kwartaal is geboekt. 'Het valt niet te ontkennen dat er voorwaarts momentum in de resultaten zit', verklaarde Kenneth Sullivan, coo van Smithfield Foods. 'Als we over vijf jaar terugkijken op het resultaat van 2015, dan is het duidelijk dat dit een kantelpunt is geweest voor het bedrijf.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.