Shutterstock

Nieuws Reclame Code Commissie

'Campagne Wakker Dier is misleidend'

11 December 2018 - Tim Roetman

Op verzoek van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) heeft de Reclame Code Commissie (RCC) geoordeeld dat de campagne van Wakker Dier oneerlijk en misleidend is. Dat meldt COV dinsdag 11 december in een persbericht.

In de campagne 'Eet-Geen-Dierendag' zegt Wakker Dier dat er 500.000 dieren worden gespaard als heel Nederland geen vlees eet. Volgens de COV is de uitspraak onjuist, omdat een lagere vleesconsumptie niet per se betekent dat er minder dieren geslacht worden.

De COV beweert dat de Nederlandse vleessector voor een groot gedeelte voor buitenlandse afzetmarkten produceert. Er is volgens de COV daarom geen link te leggen tussen enerzijds de binnenlandse consumptie en anderzijds de vleesproductie.

Oordeel van de RCC
De RCC is van mening dat de COV voldoende bewijs heeft geleverd om de bewering van Wakker Dier te ontkrachten. De COV laat in een persbericht weten content te zijn met het oordeel. Wakker Dier heeft nu 14 dagen om in hoger beroep te gaan. Als zij dit niet doen (of als zij hun gelijk niet krijgen), dan mogen zij de campagne niet voortzetten.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Tim Roetman

Tim Roetman werkt sinds november 2018 als junior redacteur veehouderij bij Boerenbusiness. Hij schrijft met name over de (prijs)ontwikkelingen op de varkens- en zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden