Rechtbank trekt een grens

Rabobank schond haar zorgplicht bij renteswap

13 Maart 2015 - Redactie Boerenbusiness - 3 reacties

In de zomer van 2008 sluit een bedrijf een renteswap bij Rabobank De Kempen-West te Bladel, Noord Brabant. Door de rentedaling die zich sindsdien voorgedaan heeft, lijdt het bedrijf enorme financiële schade. Schade die Rabobank nu moet vergoeden omdat de bank haar zorgplicht heeft geschonden, lees de klant onvoldoende geïnformeerd over onder meer de verbonden risico’s. Dat oordeelde de rechtbank in Den Bosch gisteren. De uitspraak kan verregaande gevolgen hebben.

Op 3 juli 2013 stonden de twee partijen al tegenover elkaar in de rechtbank. Rabobank kreeg toen de kans de klacht van de ondernemer, namelijk dat hij gebrekkig is voorgelicht over de renteswap, te ontzenuwen. Daarvoor heeft Rabobank enkele bewijsstukken geleverd. Na de bestudering ervan oordeelt de rechter echter dat Rabobank niet aan kan tonen dat de bank de klant goed heeft voorgelicht.

Op basis van bewijzen concludeert de rechtbank dat niet of nauwelijks is gesproken over bijvoorbeeld risico’s, productmogelijkheden die passen bij de onderneming in kwestie, de rentevisie van Rabobank, en diverse scenario’s met betrekking tot de looptijd en de hoogte van de afdekking van de rente. De vaststelling van de rechtbank dat ‘de Rabobank niet toelicht welke kennis over derivaten de medewerker die de swap verkocht heeft, beschikte – omdat het over een account manager ging en niet van de afdeling die de derivaten maakte – is een pijnlijke. De rechtbank zegt daarmee in feite dat de verkoper zelf weinig wist van de derivaten die hij verkocht. Dan is het inderdaad lastig de klant goed voor te lichten. ‘Van een uitleg van de werking van de rentederivaten blijkt niet’ schrijft de rechtbank in zijn vonnis.

Rabobank voerde aan dat de klant de algemene voorwaarden en verschillende brochures ontvangen heeft.  Volgens de rechters is dat echter onvoldoende. Standaardbepalingen over derivaten en daaraan verbonden risico’s  zijn onvoldoende en ‘de Rabobank moest er rekening mee  houden dat de klant de verschafte stukken niet zorgvuldig doorleest of niet goed nadenkt over de gevolgen en daar geen onderzoek naar doet’.  Met andere woorden: de klant een dikke stapel algemene voorwaarden en informatie meegeven staat niet gelijk aan zorgvuldig informeren. Hetzelfde geldt voor de klant nadrukkelijk te wijzen dat er risico’s en gevolgen verbonden zijn aan het afsluiten van een renteswap. Volgens de rechtbank is ook ‘het opnemen van de standaardbepaling dat de klant de documentatie en de transactie volledig dient te begrijpen voordat hij een transactie sluit’ niet hetzelfde als voldoen aan zorgplicht die de bank heeft.

De klant informatie meegeven en wijzen op risico's is niet hetzelfde als zorgplicht nakomen, aldus de rechtbank in Den Bosch

Dit opent de deur voor velen die een renteswap afgesloten hebben ook naar de rechter te stappen. Immers, iedereen heeft dezelfde informatie meegekregen destijds. De tijd zal uitwijzen wat voor gevolgen dit oordeel zal hebben op Rabobank maar ook andere banken die renteswaps verkocht hebben. Naar verluidt kan de totale schadeclaim uitkomen op 7 miljard euro. De rechtbank in Den Haag oordeelde onlangs ook dat de bank bij een soortgelijke zaak zijn zorgplicht had geschonden.

In dit specifieke geval moet Rabobank de schade die de ondernemer geleden heeft, vergoeden. De omvang ervan moet nog worden vastgesteld maar Rabobank moet van de rechter alvast 250.000 euro overmaken aan de klant als voorschot op de totale schade.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
Frank Wijn 14 Maart 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/financieel/rentemarkt/artikel/10862602/Rabobank-schond-haar-zorgplicht-bij-renteswap]Rabobank schond haar zorgplicht bij renteswap[/url]
Al bijna 3 jaar ben ik bezig om ondernemers (en banken) duidelijk te maken wat er allemaal fout is gegaan bij de verkoop van rentederivaten.
Wanneer je artikel 2.9 leest van deze uitspraak, zie je direct waar het structurele probleem zit.
De accountmanager (van de kredieten) verkocht de rentederivaten zonder de juiste kennis en schoof daarna zijn derivaten-collega naar voren.
En klanten? Zij vertrouwden op hun jarenlange relatie met die zelfde accountmanager.
jelle van der Galien 15 Maart 2015
Wanneer de rente gestegen was, was er waarschijnlijk geen rechtszaak geweest of deze ondernemer had waarschijnlijk zijn voordeel overgemaakt aan de bank.Deze "ondernemer"heeft gekozen voor zekerheid om de rente voor langere tijd vast te zetten. Wie had verwacht dat de rente op dit nivo zou komen? In 1981 was ie boven de 10%. Nu huilt ie krokodillentranen, sorry.
p.s. Wij hebben zelf ook een SWAP van 10 jaar, had achteraf liever een ander keus gemaakt, met de kennis van de renteontwikkeling van nu.
melluk 16 Maart 2015
idd Jelle
Het was in die tijd bijna een soort "hip" om een swapp af te sluiten en de rentestijging in te dekken.
Mijns inziens de keuze van de ondernemer.
Begrijp je de voorwaarden niet dan moet je de accountant er maar bij halen want die jongens van de bank zijn maar op 1 ding uit.
Ben het helemaal met je eens dat het krokodillentranen zijn .
Wel sneu voor de betrokkenen maar als de rente gestegen was had je ze wel gehoord op het forum hoe slim ze dat aan gepakt hadden.
Hypes hoef je niet beslist aan mee te doen
Rik 9 April 2015
Niet mee eens Melluk en Jelle. Het gaat niet puur om de rente die hoger of lager is.
Maar om de extra opslag of om de Margin Call wat ondernemers in de problemen brengt. Gelukkig voor Jelle dat hij daar schijnbaar geen last van heeft. Maar dit is voor vele anders.

Daarnaast was het in veel gevallen niet de keuze van de ondernemer maar zei de bank soms letterlijk: Dit is het nieuwe VASTE rente product...punt.
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Nieuws Rabobank

Rabobank wil meer slagkracht hoofdkantoor

Analyse Rabobank

Carbon nieuwsbrief Rabo valt fout bij boer

Nieuws Jaarcijfers Rabobank

Boeren vragen nog minder krediet aan bij Rabobank

Interview Alex Datema

Zonder duurzaamheid geen financiering bij Rabobank

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden