In de zomer van 2008 sluit een bedrijf een renteswap bij Rabobank De Kempen-West te Bladel, Noord Brabant. Door de rentedaling die zich sindsdien voorgedaan heeft, lijdt het bedrijf enorme financiële schade. Schade die Rabobank nu moet vergoeden omdat de bank haar zorgplicht heeft geschonden, lees de klant onvoldoende geïnformeerd over onder meer de verbonden risico’s. Dat oordeelde de rechtbank in Den Bosch gisteren. De uitspraak kan verregaande gevolgen hebben.
Op 3 juli 2013 stonden de twee partijen al tegenover elkaar in de rechtbank. Rabobank kreeg toen de kans de klacht van de ondernemer, namelijk dat hij gebrekkig is voorgelicht over de renteswap, te ontzenuwen. Daarvoor heeft Rabobank enkele bewijsstukken geleverd. Na de bestudering ervan oordeelt de rechter echter dat Rabobank niet aan kan tonen dat de bank de klant goed heeft voorgelicht.
Op basis van bewijzen concludeert de rechtbank dat niet of nauwelijks is gesproken over bijvoorbeeld risico’s, productmogelijkheden die passen bij de onderneming in kwestie, de rentevisie van Rabobank, en diverse scenario’s met betrekking tot de looptijd en de hoogte van de afdekking van de rente. De vaststelling van de rechtbank dat ‘de Rabobank niet toelicht welke kennis over derivaten de medewerker die de swap verkocht heeft, beschikte – omdat het over een account manager ging en niet van de afdeling die de derivaten maakte – is een pijnlijke. De rechtbank zegt daarmee in feite dat de verkoper zelf weinig wist van de derivaten die hij verkocht. Dan is het inderdaad lastig de klant goed voor te lichten. ‘Van een uitleg van de werking van de rentederivaten blijkt niet’ schrijft de rechtbank in zijn vonnis.
Rabobank voerde aan dat de klant de algemene voorwaarden en verschillende brochures ontvangen heeft. Volgens de rechters is dat echter onvoldoende. Standaardbepalingen over derivaten en daaraan verbonden risico’s zijn onvoldoende en ‘de Rabobank moest er rekening mee houden dat de klant de verschafte stukken niet zorgvuldig doorleest of niet goed nadenkt over de gevolgen en daar geen onderzoek naar doet’. Met andere woorden: de klant een dikke stapel algemene voorwaarden en informatie meegeven staat niet gelijk aan zorgvuldig informeren. Hetzelfde geldt voor de klant nadrukkelijk te wijzen dat er risico’s en gevolgen verbonden zijn aan het afsluiten van een renteswap. Volgens de rechtbank is ook ‘het opnemen van de standaardbepaling dat de klant de documentatie en de transactie volledig dient te begrijpen voordat hij een transactie sluit’ niet hetzelfde als voldoen aan zorgplicht die de bank heeft.
Dit opent de deur voor velen die een renteswap afgesloten hebben ook naar de rechter te stappen. Immers, iedereen heeft dezelfde informatie meegekregen destijds. De tijd zal uitwijzen wat voor gevolgen dit oordeel zal hebben op Rabobank maar ook andere banken die renteswaps verkocht hebben. Naar verluidt kan de totale schadeclaim uitkomen op 7 miljard euro. De rechtbank in Den Haag oordeelde onlangs ook dat de bank bij een soortgelijke zaak zijn zorgplicht had geschonden.
In dit specifieke geval moet Rabobank de schade die de ondernemer geleden heeft, vergoeden. De omvang ervan moet nog worden vastgesteld maar Rabobank moet van de rechter alvast 250.000 euro overmaken aan de klant als voorschot op de totale schade.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/financieel/rentemarkt/artikel/10862602/Rabobank-schond-haar-zorgplicht-bij-renteswap]Rabobank schond haar zorgplicht bij renteswap[/url]