ArnoudNL / Shutterstock.com

Achtergrond Logistiek

Containerprijzen dalen iets, maar voor hoelang?

28 Januari 2022 - Redactie Boerenbusiness

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is deze week met 2,9% gedaald ten opzichte van vorige week. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is Chinees nieuwjaar, dat op dinsdag 1 februari wordt gevierd. De productie ligt daardoor op een lager pitje. De vraag is wel of dit sentiment kan aanhouden wanneer de productie weer toeneemt. ING Research benadrukt daarnaast nog meer beren op de weg.  

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De World Container Index van Drewry laat voor deze week een daling zien van 2,9% tot $9.419 per 40 voets container. Daarmee ligt de prijs op dit moment nog 79% boven het prijsniveau van vorig jaar. Het transport van Shanghai naar Los Angeles en van Shanghai naar New York daalde het hardste in prijs (-5%).  Freightos noteert voor transport van Azië naar de westkust van de Verenigde Staten een bedrag van $15.485 per container. Voor transport richting de oostkust van de Verenigde Staten moet gemiddeld $16.781 per 40 voets container betaald worden. Beide prijsniveau zijn ongeveer gelijk aan vorige week.

Het is niet verrassend dat containervervoer vanuit Azië deze week goedkoper is. Veel werknemers in China hebben namelijk één week vakantie in het kader van Chinees nieuwjaar dat op 1 februari wordt gevierd. De productie in Chinese fabrieken ligt in deze periode van het jaar daardoor altijd wat lager. Al is er nog wel steeds sprake van vertragingen in Chinese havens. Zowel Drewry als Freightos verwacht dat de feestdag de transportkosten ook komende week stabiel houdt. Wel vragen zij zich af of, wanneer de productie weer toeneemt, dit sentiment kan standhouden.

Beren op de weg
ING Research ziet ook nog wat beren op de weg voor dit jaar. "De hogere loonkosten, de opgelopen brandstofprijzen en de hogere kosten van materieel zorgen dit jaar zeker nog voor bredere prijsdruk in transport", schrijven onderzoekers van de bank in een nieuwe analyse. "De inefficiëntie door verstoorde toeleveringsketen komt hier nog bovenop." Hoewel de bank erkent dat de containerprijzen geen representatief beeld geven over de hele transportsector, stelt zij wel dat ook het wegvervoer voor bedrijven in de bouw, retail en industrie dit jaar naar verwachting duurder wordt. Het personeelstekort speelt daar onder meer een rol in.

Uit cijfers blijkt dat de transport- en logistieksector in het derde kwartaal van afgelopen jaar een record van 53 vacatures op elke duizend werknemers kende. In het wegtransport ligt dat cijfer zelfs nog twee keer zo hoog. "Volgens het UWV stonden in dat kwartaal 11.650 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs open. Dit komt neer op één vacature per acht werkenden. Wij verwachten – ook met het oog op het feit dat één op de drie chauffeurs ouder is dan 55 jaar – de krapte dit jaar eerder toeneemt dan afneemt." 

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden