Vijf vragen aan Ferdi Buffen

Verdacht kartel beïnvloedt Duitse aardappelhandel

13 Mei 2013 - Redactie Boerenbusiness

Agrarhandel Weuthen in Schwalmtal, de grootste handelspartner van aardappelen voor Nederland in Duitsland, wil na alle commotie over het vermeende aardappelkartel één ding duidelijk hebben. Zij hebben er niets mee van doen stelt topman Ferdi Buffen. ‘Het kartel zou puur gaan om de kleinverpakkingsmarkt voor de retail, wij doen geen directe zaken met de retail.’ 

Het vermeende aardappelkartel zorgt nogal voor wat ophef in Duitsland, maar ook in Nederland. Wat merkt u daarvan?
‘De telefoon staat roodgloeiend. Klanten, telers en de pers willen allemaal weten wat er aan de hand is en of wij er wat mee te maken hebben. Ook Nederlandse boeren bellen massaal. Zeker nu er een bedrijf in Mönchengladbach wordt genoemd als een van de betrokkenen bij het kartel. Wij zitten daar ongeveer 20 km vandaan, dus denken ze aan ons, maar wij hebben er beslist niets mee te maken.’ 

Negen bedrijven worden ervan verdacht dat zij tien jaar lang geheime prijsafspraken hebben gemaakt. Dat is nogal wat.
‘In de Duitse pers staat dat het gaat om leveranciers van aardappelen en uien in het kleinverpakkingssegment aan de retail en wij beleveren de retail niet. Wij zijn hoofdleverancier van alle fritesindustrieën in Europa, chipsfabrikanten in Europa en wat kleinverpakking voor de Duitse, Belgische en Nederlandse handel.’ 

Welke gevolgen heeft dit voor de sector?
‘Niemand is nog veroordeeld en er is nog geen bewijs bekend gemaakt, maar de consument hoort alleen nog maar negatieve berichten; ze denken dat ze door de aardappelsector zijn belazerd. Voor Duitsland zou het niet het eerste kartel zijn dat is opgerold. Onlangs werd er ook een kartel in beton en in elektronica opgespoord.’ 

Tot welke schade leidt dit voor Weuthen of de aardappelhandel?
‘Het nieuws heeft ons totaal verrast! De sector is gedurende het onderzoek continu in de pers. We blijven onze klanten uitleggen dat wij er niets mee te maken hebben. De invloed op de dagelijkse handel en de omgang met elkaar is groot. Van financiële impact is geen sprake.’ 

Hoe is de prijsvorming in de Duitse supermarkten?
‘Als je de historie bekijkt hebben de Duitse prijzen nooit aan de bovenkant gezeten. Eerder in het midden en aan de lage kant. De prijzen van producten zoals bananen, tomaten en ook aardappelen in de supermarkten liggen in Duitsland lager dan in Nederland en Frankrijk. Voedsel is in Duitsland goedkoop, dus moeten de leveranciers scherp in prijs zijn.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden