Vijf vragen aan Flevopool

Alles wat er binnen komt, is aardappelgeld

14 Januari 2014 - Redactie Boerenbusiness

Aardappelafzetvereniging (AAV) Flevopool denkt met de introductie van de Variopool komend seizoen hun aardappelen flexibeler te vermarkten. Maar hoe denken zij dat voor elkaar te krijgen? Voorzitter Jan Dirk Tonkes en penningmeester Mark Geling van Flevopool geven antwoord. 

Waarin onderscheidt de Variopool zich van andere pools?
Geling: ‘Met het hectaresysteem zijn wij op dit moment de enige in Nederland. Ook is er geen sprake van een lijntje naar een achterliggende BV. Die onafhankelijkheid is uniek. Flevopool is echt alleen van boeren.’ Tonkes: ‘ Als een verwerker voor een bepaalde week, een bepaald ras met een bepaalde kwaliteit nodig heeft, dan zoeken we in ons poolbestand een passende partij, iedere markt vraagt immers om zijn eigen kwaliteit. Ook in het geval van een minder goede partij of één die slechter bakt, zit je niet vast aan die week en die ene verwerker. Flevopool kan schuiven.’ 

Denken jullie met dit meer flexibele verkoopsysteem de vrije jongens te trekken?
Tonkes: ‘Veel pools hanteren een vast voorverkooppercentage van 30 tot 35 procent. Een deelnemer aan Flevopool kan dat verlagen en tegelijk zijn risico’s verkleinen. De meeste telers hebben een mix van een pool, vast contract, termijnmarkt en vrije markt, In de Variopool kan een teler vanuit zijn eigen risicoprofiel zelf zijn prijsrisico bepalen.’
Geling: ‘Ik hoop dat hierdoor meer mensen vrij durven telen. Ik zie de Variopool echt als een vrij verkoopsysteem. Voor 2014 denk ik dat we met deze aanpassing telers meer mogelijkheden geven en wij ze als verkooporganisatie meerwaarde bieden. Wij willen graag de schakel vormen tussen teler en afnemer.’ 

Hoe denken jullie het verschil te maken in uitbetalingsprijs vergeleken met bestaande pools?
Tonkes: ‘Van een dubbeltje kun je geen kwartje maken. Doel is een voor de teler zo hoog mogelijke financiële opbrengst per hectare te realiseren. Er is een bewaar- en een Global Gap vergoeding.’ Geling: ‘Alles wat er binnen komt is aardappelgeld. Niet meer en niet minder. Aan het eind van het seizoen is er een pot met geld dat we verdelen over hectares en tonnen. Daar lopen geen andere financiële lijntjes doorheen. De kosten van de pool zijn voor ieder inzichtelijk: Die transparantie wordt door leden enorm gewaardeerd.’ 

Welke verkoopstrategie zit erachter?
Tonkes: ‘We proberen de juiste partij bij de juiste afnemer te krijgen op het juiste moment. Daarvoor leveren we aan een uitgebreid scala aan afnemers in binnen- en buitenland. Geling: ‘Door een continue kwaliteit van kleiaardappelen uit de bewaring komen we op markten terecht die meer toegevoegde waarde genereren; zeg maar de juiste prijs voor de juiste aardappelen. We doen dat ongebonden en streven daarbij duurzame relaties na.’ 

Hoe is Flevopool opgebouwd?
Tonkes: Met zes telers vormen wij het bestuur die gezamenlijk met de commissionair de aardappelen vermarkten. De meeste telers verbouwen hun aardappelen in Flevoland, maar dat is zeker geen voorwaarde. Wanneer er telers buiten Flevoland zijn die met dezelfde mogelijkheden kleiaardappelen kunnen telen zijn die zeker welkom in de Flevopool. Wij vermarkten fritesrassen waar je bij meer dan één loket terecht kunt. Anders kun je geen meerwaarde genereren.’
Geling: ‘Mochten er in de toekomst vanuit leden vragen komen voor de vermarkting van nieuwe rassen, dan bespreken we dat gezamenlijk. Als dat meer perspectief biedt voor Flevopool spelen we daar op in. Zo is afgelopen jaar ook de discussie over meer flexibiliteit begonnen waarmee de Variopool werd geboren. Dat ons-gevoel, het denken vanuit de boer, is erg sterk. We willen groeien uit kracht. Hoe groot de pool nu is? Daar doen we geen uitspraken over.’

BB Flevopool Tonkes Geling.JPG

Voorzitter Jan Dirk Tonkes (l) en penningmeester Mark Geling van Flevopool. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden