Meldpunt klacht onbekend

Driekwart telers dupe van oneerlijke handel

3 November 2014 - Redactie Boerenbusiness

De Nederlandse Akkerbouw Vakbond pleit voor het oprichten van een Autoriteit Producent en Markt. Dat doet zij na een enquête onder haar eigen leden over hun ervaringen met oneerlijke handelspraktijken die zij met regelmaat ervaren.

Uit de enquête blijkt dat weinig leden hebben gehoord van de Gedragscode Eerlijke Handelspraktijken Agrofood (18%) dat door het Ministerie van Economische Zaken als proef is opgezet en het meldpunt voor klachten (slechts 10%). Er komen praktisch geen klachten binnen. Volgens de politiek zijn er kennelijk weinig problemen, omdat er niets gemeld wordt, maar de NAV denkt daar anders over.

Zo’n 72 procent van de ondervraagden zegt negatieve ervaringen in de handel en wandel te hebben gehad. Ongeveer een derde noemt overschrijding van de betalingstermijn, druk om de prijs te verlagen door twijfel aan de kwaliteit of door discussie over het tarra percentage. De problemen zij het grootst in consumptieaardappelen, uien en groentegewassen waar ongeveer de helft van de telers iets dergelijks meemaakte. Bij witlof/cichorei was dit bij ongeveer 30 procent van de telers, bij pootaardappelen en granen bij zo’n 20 procent en in de rest bij 10 procent.

Een derde van de getroffen telers heeft geen actie ondernomen. De rest heeft een betalingsherinnering gestuurd (36 procent), geklaagd bij de manager van de contactpersoon (34 procent), de rechtsbijstandverzekering ingeschakeld (18 procent), een belangenbehartiger (16 procent) of mediator (13 procent) in de arm genomen of zelf juridische stappen ondernomen (11 procent). De telers zouden de klachten wel melden bij een meldpunt als er zekerheid zou zijn dat het helpt en dat het geen nadelige effecten heeft.

Hieruit blijkt dat er volgens de vakbond wel degelijk iets aan de hand is. NAV-leden ervaren met regelmaat oneerlijke handelspraktijken in de hele keten. Ruim 90 procent is voorstander van het oprichten van een onafhankelijke Autoriteit Producent en Markt (APM). Voor 65 procent zou het verschil maken als de NAV in de stuurgroep van de proef met het meldpunt zitting zou nemen.

Het meldpunt voor klachten is ingesteld met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) en LTO in de stuurgroep.

 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden