McDonald’s is niet van plan een genetisch gemodificeerde aardappel voor haar frites te gebruiken. ‘We zijn niet naar GMO aardappelen op zoek en we hebben momenteel geen plannen om ons inkoopbeleid te veranderingen’, zo zei het fastfoodbedrijf in een verklaring. De uitspraak volgt op de toestemming dat het Amerikaanse ministerie van landbouw onlangs gaf voor de commerciële verkoop van de nieuwe GMO-knol Innate door Simplot.
Nu fastfoodreus McDonald’s nee zegt is het de vraag of de GMO-aardappel toekomst heeft. De fastfoodketen zal in ieder geval niet de drijvende kracht zijn achter de acceptatie ervan door consumenten. De voorzichtige houding past overigens goed bij de vallende verkopen en vragen over de kwaliteit van het voedsel. Bovendien zullen fastfoodrestaurants, waarvoor merkwaarde uiterst belangrijk is, alles in het werk stellen om hun merknaam te beschermen.
Voor Simplot staat er veel op het spel. Het bedirjf zou 14 jaar aan de ontwikkeling van Innate hebben gewerkt. Volgens de lobbygroep voor de GMO industrie, Croplife International, kost het gemiddeld 136 miljoen dollar om een gewas middels biotechnologie te ontwikkelen en de Innate bevat er twee.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.