Een kleine meevaller voor Engelse aardappeltelers, want de Potato Council verwacht dat de totale productiekosten voor aardappelen in het Verenigd Koninkrijk komend seizoen licht dalen. Hoewel de teelt in 2015 0,81 procent minder gaat kosten, blijft de lange termijn trend echter een aanzienlijke kostenverhoging.
Sinds 2005 stegen de totale teeltkosten tot 65 procent en in de afgelopen vijf jaar ging het om een toename van 12.5 procent. Voor komend jaar dus even geen stijging. De variabele kosten komen waarschijnlijk 2.7 procent lager te liggen dan afgelopen teeltjaar. Hoewel er tussen pootgoed forse verschillen kunnen zitten, afhankelijk van contracten, rassen en aankoopmoment, is de algemene opvatting dat pootaardappelen lager zijn geprijsd dan in 2014.
Ook de prijzen van meststoffen tenderen zwakker. Zeker de kaliumprijzen laten een terugval zien. Het hardst teruggelopen afgelopen jaar zijn de brandstofkosten. Met een vermindering van tegen de 18 procent vertegenwoordigt brandstof de grootste prijswijziging van dit jaar. Maar aangezien brandstof zo’n 5 tot 7 procent van de totale kosten uitmaakt, zal het waarschijnlijk de totale productiekosten met hooguit 1 tot 2 procent kunnen verlagen.
Oplopende kostenposten zijn er echter ook. Zo is er een grotere spreiding in arbeidskosten. Door de grote vraag naar geschoolde chauffeurs en akkerbouwpersoneel, kunnen de loonkosten stijgen. Verder stijgende kosten voor energie, maar de lagere olieprijzen kunnen nog gaan resulteren in lagere energiekosten. Wat net als vorig jaar gelijk blijft zijn de huurkosten. Terwijl mechanisatie duurder wordt, maar boeren door krappere marges en een verminderd kapitaal minder kunnen spenderen, komt er mogelijk meer ruimte om kortingen te bedingen.
Telers wordt geadviseerd om in de veranderende aardappelmarkt scherp te blijven letten op hun productiekosten. De inputkosten liggen dan wel een fractie lager, maar de marges blijven krap.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.