Een verdichtte ondergrond is een van de grootste problemen waar aardappeltelers in Canada mee te maken hebben. Omdat er veel over het land wordt gereden met zware machines wordt de ondergrond steeds verder verdicht. Hierdoor loopt de opbrengst sterk terug. Telers proberen dit op te lossen door de grond dieper los te maken. Niet doen, menen hooglerearen en telers.
Bodemverdichting in de aardappelteelt was het onderwerp van een lezing aan de New Brunswick Community College in Grand Falls. Viacheslav Adamchuck, hoogleraar Bioresource Engineering aan de McGill universiteit sprak over dit onderwerp, schrijft ICI Radio Canada. ‘Bijna iedereen heeft te maken met bodemverdichting, maar de meeste mensen weten het niet. Je kunt het namelijk niet altijd zien’, vertelde hij.
Een verdichtte bodem werkt negatief op de ontwikkeling van het wortelgestel van de plant. Gevolg is dat zo minder voedingsstoffen worden opgenomen, waardoor de groei en dus opbrengst achterblijven. Op de universiteit zien ze maar één goede oplossing en dat is het verruimen van de rotatie. Door meer verschillende gewassen in het bouwplan te brengen wordt meer biomassa in de grond gebracht. Dit verhoogt het gehalte organische stof, waardoor de structuur verbetert. Ook de vochthuishouding wordt hier positief door beïnvloedt.
‘De meeste verdichting binnen de aardappelteelt vind je op een diepte van 25 tot 30 centimeter’, legt pootgoedteler Robert Thériault uit. ‘Een diepe grondbewerking heeft vaak geen positief effect, omdat de ondergrond te nat is wanneer hij wordt uitgevoerd.’ Om er exact achter te komen waar verdichting in de bodem plaatsvindt kun je gebruik maken van hulpmiddelen. Bijvoorbeeld een penetrometer. Maar, zo benadrukt Thériault, maar weinig mensen weten hoe ze deze op de juiste manier moeten gebruiken. Bovendien zijn dergelijke hulpmiddelen vaak erg duur.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.