Alleen de discounters Aldi en Lidl hebben in de afgelopen drie maanden meer consumptie aardappelen aan de man weten te brengen in Groot-Brittannië. Alle andere grote Engelse supermarkten zagen de aardappelverkoop terugnemen. Consequent lage prijzen kunnen de afname niet tegengaan.
Uit een analyse van het Kantar World Panel blijkt dat in de afgelopen 12 weken tot april iets minder aardappelen zijn geconsumeerd in Groot-Brittannië dan in het jaar ervoor. Een voordeel voor de consument zijn de lage prijzen. Gemiddeld werd 14,4 procent minder uitgegeven, omdat er veel aanbod is en de telersprijs dus laag. Vooral de eigen Britse supermarkten hebben moeite de groente aan de man te brengen.
Zowel Tesco als Asda zagen de verkoop van consumptieaardappelen met bijna 16 procent dalen. The Co-operative doet het nog slechter, met een 25,9 procent daling in de verkoop. De Duitse supermarktketen Aldi is momenteel de beste vriend van Britse aardappeltelers. Zij verkochten 7,2 procent meer consumptieaardappelen. Lidl wist 1,3 procent meer volume om te zetten. Echter, de winst steeg daar niet van.
‘De grote vier’, zoals ze in Engeland worden genoemd, (Tesco, Sainsburys, Asda en Morrisons) doen er alles aan om marktaandeel te winnen op de Duitse discounters. Om dat voor elkaar te krijgen wordt flink in de prijzen gesneden. Meer dan de helft van alle aardappelen die zij tussen januari en maart verkochten was afgeprijsd. Bij de discounters was dat aandeel 21,7 procent. Wel ligt de trend steeds meer op een consequent lage prijs, in plaats van aanbiedingen.
Volgens Rebecca Hughes, analist bij Potato Council, gaan de grote vier mogelijk het aanbod in rassen flink beperken om verder op prijs te kunnen concurreren. Nu worden gemiddeld 20 verschillende aardappelrassen aangeboden, terwijl dat bij de discounters maar de helft is. In Ierland gebeurt dat al langer.
Het meest verkochte ras is Maris Piper, gevolgd door King Edward. Piper is goed voor 26 procent van de online verkoop en 23,8 procent in de winkel. Voor Edward is dat 10 en 7 procent. De verkoop van consumptieaardappelen neemt in Groot-Brittannië al sinds de jaren 70 af. Rijst en pasta winnen steeds meer aan populariteit.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.