Nu de pootgoedoogst vertraagd, stremt ook de voortgang van de nacontrole door de Nederlandse Algemene Keuringsdienst (NAK). Tot 3 september is er 6 procent bemonsterd van het totaal verwachte aantal monsters van 22.000. Er moet dus nog heel wat gebeuren. Zeker als de vroege export er niet onder mag leiden. Bij de NAK heerst echter nog geen paniek. Wel wordt er rekening gehouden met meer verlagingen.
‘Hoe langer de oogst vertraagd, hoe meer druk er komt op de uitslagen’, aldus Ton Stolte, manager operations. ‘Daarom is er vrijdag overleg met het bedrijfsleven over hoe het één en ander in goede banen te leiden. Welke partijen eerst bemonsteren, welke als tweede. Daar kunnen we wat in sturen.’
Het is van belang en hij doet hiertoe meteen een oproep aan telers, om zodra er is gerooid dit te melden via het NAK-loket. ‘Het is voor ons erg belangrijk dat wij weten dat we aan de gang kunnen om monsters te nemen.’
Het scheelt dat de toetsing van pootgoed met de PCR-methode sneller gaat dan met de oude onderzoeksmethode. ‘Daarmee kunnen we sneller acteren en uitslagen produceren. Wat het ook gemakkelijker maakt om te sturen op monsters. Het vergt wel wat meer organisatorisch vermogen van de handel en van ons.’
Het is voor het derde jaar dat de keuringsinstantie met de PCR-methode werkt, maar het is het eerste seizoen dat de sector met een achterstand kampt. ‘Logistiek gezien is er geen sprake van paniek. Wel wil ik de sector erop wijzen dat de uitslagen kunnen tegenvallen vanwege de grote bladluizendruk dit jaar. Daardoor kan het zijn dat de handel op zoek moet naar andere partijen die geschikt zijn voor export. Beter is om op voorhand meer partijen te selecteren. Er is toch meer virus dan verwacht waardoor er meer is verlaagd: het verlagingspercentage in de veldkeuring van 2015 ligt op 12,8 procent. Waarschijnlijk houden we dat dit seizoen in ongeveer dezelfde mate. Voor de vroege export is dat een tegenvaller.’
Grafieken: NAK
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.