Zes vragen aan John Wiskerke

Aardappelontvangst LWM kan nu zijn nut bewijzen

28 September 2015 - Redactie Boerenbusiness

Bij de start van de hoofdoogst opende aardappelverwerker Lamb Weston / Meijer de nieuwe volledig geautomatiseerde aardappelontvangst. Daarmee loopt de fritesproducent niet alleen voorop, ook zijn de nieuwe ontvangsttechnieken in staat in een grillig seizoen als dit met zorgen over rot toch zoveel mogelijk waarde uit de partijen te halen. Verder gaat John Wiskerke, director RAW and Supply Chain, in op zijn verwachtingen van de aardappelmarkt, Clarebout en de merkidentiteit.

Lamb Weston / Meijer heeft 20 miljoen geïnvesteerd in een nieuwe, state-of-the-art aardappelontvangst/grading gebouw. Wat maakt het bijzonder?
‘Met deze investering is er een compleet nieuw gebouw neergezet voor de aardappelontvangst-, schoonmaak en -sortering, met compleet nieuwe machines en custom made aansturingssoftware. De automatiseringsgraad van de nieuwe sorteerlijnen is uniek. We hebben voor de aardappelindustrie de top aan machines in huis en lopen hierin voorop. Lamb Weston / Meijer werkt volgens het ‘first time right’ principe en dat betekent dat de aardappel maar één keer gesorteerd (ter hand genomen)  wordt. De traceability start al bij de teler. Alles is erop gericht de aardappel zo goed mogelijk te sorteren op diverse aspecten. In het sorteerproces laten we de aardappels zo soepel mogelijk door het proces gaan waardoor de kwaliteit van de aardappel wordt gewaarborgd.’

Merken telers hier iets van?
‘Voor de telers betekent dit dat hun producten door de mechanische en optische sortering nog optimaler benut en ingezet gaan worden. Lamb Weston / Meijer heeft een groeistrategie en daar draagt deze nieuwe aardappelontvangst aan bij. Het innovatieve karakter en het  vertrouwen in de toekomst dat hiermee aangegeven wordt, werkt ook door naar de telers. Kennisdeling en inspelen op innovatieve kansen staan centraal in de samenwerking.’

Welke verwachtingen heeft u van de aardappelmarkt dit seizoen?
‘Dit seizoen is een hele uitdaging. Ook voor Lamb Weston / Meijer. De weersomstandigheden waren grillig en LWM houdt de kwaliteit van de aardappelpartijen goed in de gaten. Juist door de nieuwe ontvangsttechnieken zijn we in staat om toch nog zoveel mogelijk waarde uit de partijen te halen. Bovendien hebben we een goede risicospreiding, want onze telers zitten in zowel Nederland als ook in België, West-Duitsland en Noord-Frankrijk. Momenteel zijn vraag en aanbod met elkaar in balans.’

Verwacht u problemen met het OWG of zijn er dit seizoen andere kwaliteitsissues?
‘Het is duidelijk dat door de bovengemiddelde groei van de afgelopen weken het onderwatergewicht onder druk staat en voor sommige rassen onder het meerjarig gemiddelde is. Het is echter te vroeg om daar een totaal beeld van te hebben, omdat er verschillen zijn per ras en regio. De vele regen van de afgelopen weken geeft zorgen aangezien een deel van de percelen te maken heeft met rot, met name in het Zuidwesten van Nederland. De komende weken tijdens de oogst zal blijken hoeveel impact dit heeft, voor de individuele teler heeft dit een grote impact.’

Het Belgische Clarebout Potatoes werd tweede week september getroffen door een zware brand. Is er binnen de (Nederlandse) aardappelketen sprake van solidariteit bij dergelijke calamiteiten?
‘Het is heel erg dat het is gebeurd en we zijn blij dat er geen zware gewonden zijn. En natuurlijk is er solidariteit. We zijn een industrie waar we elkaar helpen waar mogelijk. Het mag echter nooit ten koste gaan van onze eigen veiligheid en kwaliteit.’

In juli dit jaar heeft Lamb Weston de mondiale merkidentiteit geïntroduceerd. Wat heeft dat jullie inmiddels gebracht?
‘In sommige markten is Lamb Weston wel een bekend merk, maar in veel markten zijn wij geen bekend wereldmerk. En naar veel klanten die ons kennen, vooral onze wereldwijde klanten, zijn we niet eenduidig in onze berichtgeving. Een sterke brand identity helpt ons om ons te onderscheiden van onze concurrenten, wat steeds belangrijker wordt in het huidige concurrentieveld. Het merk Lamb Weston wordt verkocht in meer dan 100 landen wereldwijd. Met één wereldwijde merkidentiteit, één onderschrift dat overall hetzelfde is, evenals het uiterlijk en het verhaal, zijn we beter herkenbaar voor klanten overal ter wereld.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Aardappelen

Barstjes ontstaan in de Europese fritesafzet

Nieuws aardappelen

Fritesmarkt VS tapt uit een heel ander vaatje

Analyse China

Wordt frites geraakt door haperende groei in China?

Nieuws Aardappelen

'De fritesbubbel gaat vroeg of laat barsten'

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden