Minder zetmeelaardappelen in EU

Derivatenstrategie Avebe betaalt zich meer uit

23 November 2015 - Clarisse van der Woude

Zetmeelconcern Avebe presenteerde vorige week haar hoogste prestatieprijs ooit. Daarmee lijkt de derivatenstrategie die in 2007 is ingezet zich nu uit te betalen en heeft Avebe haar positie in de markt voor hoogwaardige toepassingen van aardappelzetmeel en -eiwit verder vergroot.

Wie de prestatieprijzen van de laatste vijf jaar op een rij zet, ziet dat de lijn duidelijk opwaarts is. En dat terwijl de subsidies zijn afgebouwd. Is dat een gevolg van de Avebe-strategie of zit de markt gewoon mee? ‘Sinds de ontkoppeling van de subsidies heeft Avebe zich sterk gericht op innovatie, marktgerichtheid, duurzaamheid en kostenbeheersing. Er is maar één begrip dat ons hierin drijft en dat is de prestatieprijs’, laat woordvoerder Janet Katerberg weten.

Zo richt de zetmeelverwerker zich bijvoorbeeld sterk op haar toegevoegde waarde in de voedingsmiddelenindustrie waar het zegt een onderscheidend voordeel te kunnen bieden. ‘Ook van de ontwikkelingen rondom aardappeleiwit zullen we op termijn de vruchten plukken. Dit zijn elementen uit onze strategie die een rol spelen bij het realiseren van een goede prestatieprijs.’

Druk op prijs natief zetmeel door ruimer aanbod EU

Deze verdiensten compenseren de kleinere winst in natief aardappelzetmeel (onbewerkt). Door het gemiddeld ruime volume aardappelzetmeel in boekjaar 2014/15  staat de prijs onder druk. ‘In Europees verband zagen we als geheel een wat ruimer aanbod van aardappelzetmeel. De markt voor natief aardappelzetmeel werd beïnvloed door dit aanbod en als gevolg nam de druk op de prijs toe.’ De impact van dit onbewerkte zetmeel op het resultaat is echter niet al te groot, omdat maar ongeveer een kwart van Avebe’s omzet uit natief aardappelzetmeel komt.

Avebe kiest duidelijk voor de zetmeelaardappel, brengt het eiwit tot waarde en werkt aan de volgende stappen voor de langere termijn. Katerberg kan daar op dit moment nog niets over zeggen. ‘Maar we zijn nog niet klaar. We werken voortdurend aan ontwikkeling en innovatie, in onze hele keten. We willen de aardappel tot waarde brengen en eruit halen wat er in zit. Voor en met onze klanten ontwikkelen we met regelmaat nieuwe producten.’

Een voorbeeld van een recente productintroductie van Avebe is het product Perfectasol; een combinatie van eiwit en zetmeel waar producenten van zoetwaren, diervrije producten op de markt kunnen brengen van hoge kwaliteit. ‘Een belangrijke trend in de voedingsmiddelenwereld’, meent de Avebe-woordvoerder. ‘Voor Perfectasol zijn we één van de drie genomineerden die kans maken op een belangrijke internationale prijs op het gebied van voedingsingrediënten.’ De winnaar wordt begin december bekend gemaakt.

Het afgelopen jaar investeerde Avebe ruim 45 miljoen euro. Daarvan was meer dan de helft bestemd voor innovatie. Ook de komende jaren blijft de coöperatie investeren. Het huidige boekjaar wordt bijvoorbeeld verder gewerkt aan de verplaatsing van de productie van Protastar (hoogwaardige diervoeding) van Foxhol naar Gasselternijveen. ‘Hiermee besparen we op transport en droogkosten.’

De lopende campagne, die 17 augustus startte, is hoopvol. Avebe spreekt van een gemiddeld goede kwaliteit. Wel ligt het tarrapercentage door de nattigheid wat hoger. De druk op de markt voor natief zetmeel die er afgelopen boekjaar was, lijkt voor het lopende boekjaar echter minder groot . ‘We zien dat er wat minder zetmeelaardappelen geoogst worden in Europa. Meer kunnen we op dit moment nog niet over de verwachtingen van deze campagne zeggen. Het boekjaar is nog maar net begonnen.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Jaarcijfers

Prestatieprijs Avebe zet met afstand nieuw record neer

Analyse aardappelen

Avebe trapt campagne af met uitdagingen

Nieuws Aardappelen

Avebe trapt op de rem en verlaagt de basisprijs

Interview David Fousert

‘Aardappelzetmeel verdient een herwaardering’

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden