Fritesproducent Aviko en supermarktketen Jumbo zijn eruit met elkaar. De twee partijen hebben een vergelijk getroffen in het meningsverschil over de prijs, zo meldt Dick van der Aart van Aviko.
De onenigheid over de prijs van Aviko-producten kwam begin maart tot uiting in de Jumbofilialen met dat producten niet meer weer werden aangevuld. Sindsdien werd er onderhandeld. Dinsdag liet Aviko weten er uit te zijn. ‘Het resulteert erin dat de klant bij Jumbo weer voldoende keuze vindt’, aldus Van der Aart.
Op de vraag of de Nederlandse frites misschien meer oplevert met de handel in Azië dan die met de Jumbo en andere supermarktketens, is Van der Aart helder. ‘Onze relatie met de consument is in vele jaren opgebouwd en die koesteren wij. De retailer vinden wij vaak aan onze kant om die markt op te bouwen en te ontwikkelen. Voor een goede retailpositie is het belangrijk daarop in te zetten. Beide afzetkanalen, dus ook de fritesexport, moeten wij effectief benutten.’
Of er in de toekomst vaker dergelijke impasses gaan komen, is speculeren stelt de Aviko-manager. ‘Op dit moment zijn we er goed uitgekomen en iedereen is tevreden.’
Foto: Jumbo in Nieuwerkerk op 1 maart 2016. Doorgestuurd door Peter Geluk via WhatsApp.
Foto's van lege schappen of andere opvallende zaken? Stuur deze dan naar ons WhatsApp nummer: 06 - 123 129 42. Een selectie plaatsen we op boerenbusiness. Via deze link voeg je ons nummer direct aan je contactenlijst toe. Handig!
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.