Het Duitse aardappelareaal gaat voor oogst 2016 uitbreiden met 4 tot 6 procent. Dat is althans de inschatting van Weuthen, het grootste aardappelhandelshuis van Duitsland.
Afgemeten aan de verkoop van pootgoed en het feit dat de aardappelverwerkende industrie meer grondstof nodig heeft, is uitbreiding in het nieuwe seizoen een zekerheid, meent directeur Ferdi Buffen van Agrarhandel Wilhelm Weuthen in het Duitse Schwalmtal. ‘Ik schat dat de groei van de oppervlakte tussen de 4 en 6 procent ligt.’ Oogst 2015 kwam uiteindelijk uit op een areaal van 236.700 hectare; het laagste areaal ooit. Buffen zijn schatting betekent dat het aankomende areaal ongeveer tussen de 246.000 en 250.000 hectare komt te liggen.
Hij voegt daaraan toe dat het geen officieel cijfer is, maar puur zijn prognose gebaseerd op de pootgoedverkoop. 'Verder zijn er in de akkerbouw niet veel lichtpuntjes buiten aardappelen en uien. De graanprijzen zijn laag. Dat geldt ook voor melk en varkens. Ik zie dan ook dat melkveehouders in plaats van voedergewassen een paar hectare aardappelen zetten. Iedereen hoopt op een betere prijs nu de fritesfabrieken meer grondstof nodig hebben.’
Buffen houdt nog wel een slag om de arm wat betreft het weer. ‘Nog niet al het pootgoed is voor 100 procent uitgeleverd. We weten dat het voorjaar later is en koud. Bovendien is het in de Duitse teeltgebieden ook nat. Er moeten daardoor nog veel aardappelen worden gepoot. Van de hoofdoogst is nog niet zoveel gebeurd en je kunt vooraf niet weten hoe ver ze komen, maar dat er wat vertraging is staat al vast.’
Toch is de stemming op de aardappelmarkt positief, zo merkt hij. ‘De geïmporteerde tafelaardappelen lopen goed weg waardoor Duitse telers van vroege aardappelen, niet uitgaan van veel concurrentie van Spaans, Egyptisch en Israëlisch product. Ook de eigen oude aardappelen zullen tot op de laatste dag nodig zijn. Doordat beide stromen netjes opgeruimd zullen zijn, zijn de telers optimistisch over het aankomende seizoen. Dat zal voor Nederlandse telers niet anders zijn.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.