Russische burgers gaan massaal zelf groente telen om rond te kunnen komen. Een sterk gedevalueerde roebel en hoge voedselprijzen – als gevolg van de Russische boycot – zorgen ervoor dat voedsel uit de supermarkt onbetaalbaar is geworden.
Russische leveranciers van groentezaden en pootaardappelen zien de verkoop flink stijgen, zo zeggen ze tegen persbureau Reuters. Supermarkten en warenhuizen die zaad en plantgoed verkopen zeggen dat sinds de start van dit jaar 40 procent meer is verkocht. Vooral de goedkopere soorten en rassen zijn populair. Naast aardappelen en uien telen burgers veel tomaten, komkommers en bladgroente.
In Moskou en andere grote steden is de crisis niet snel te merken maar, op het platteland des te meer. Nadat de roebel eind 2014 sterk devalueerde raakte veel mensen in de problemen. Het inkomen is sterk gedaald en de voedselprijzen juist gestegen. Dat is niet voor het eerst. Na de val van de USSR gebeurde hetzelfde en begonnen mensen zelf hun eigen voedsel te produceren.
Russische statistieken bevestigen de kentering in voedselland. De achtertuinoogst bereikte vorig jaar een recordvolume van 16 miljoen ton. Huishoudens verbouwde 16 procent meer aardappelen dan in 2014 het geval was. Dit gewas wordt gezien hét nationale product in iedere tuin, volgens de Russische unie van volkstuinders.
Vorig jaar zag de unie al dat er flink meer pootgoed door huishoudens is gekocht. Dit jaar wordt een verdere stijging van 40 tot 50 procent verwacht. Waar mogelijk wordt zelfs tweemaal per jaar gepoot op hetzelfde stuk.
Waar andere landen in het oosten van Europa juist een enorme verlaging van de thuisteelt zien en een sterke professionaliseren is dat in Rusland dus averechts. De handelsboycot met Europa is voor het land tweestrijdig. Voor boeren is het goed nieuws, die geen concurrentie uit het buitenland ondervinden. Echter, afgelopen seizoen liep ook daar de aardappelmarkt niet vanwege de extreem lage koopkracht onder consumenten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.