Het nieuws dat supermarktketens Albert Heijn en Jumbo, samen met milieuorganisatie Greenpeace en Stichting Natuur en Milieu donderdag naar buiten brachten, zorgt voor veel commotie binnen de agrosector. Zij zetten een dikke streep door het gebruik van 28 middelen. De boer wordt een meerjarig contract met een betere prijs voorgehouden. Een vette worst of toch een droge boterham?
Het houdt de gemoederen flink bezig onder agrarische ondernemers. Albert Heijn en Jumbo zijn samen met Greenpeace en Stichting Natuur en Milieu overeengekomen dat alle aardappelen, groenten en fruit volgens eisen van het Milieukeur moeten worden gecertificeerd. In 2019 moet het zo ver zijn. Dit betekent ondermeer dat het middelenpakket fors wordt verkleind. 28 GBM's komen op de zwarte lijst. Vooral insecticiden, omdat die volgens natuurbewegingen de bijenstand decimeren. De waarheid is gecompliceerd.
Reclamecampagnes over supermarkten die bijen vermoorden, doen de omzet weinig goed. Reden voor AH en Jumbo om afspraken te maken met milieuorganisaties zodat ze de schade kunnen beperken. Winst voor zowel retail als de milieubewegingen. Zij behouden hun omzet en de milieulobby krijgt aandacht, wat eveneens tot meer omzet leidt. De consument komt in het verhaal niet voor.
‘Wat deze afspraak doet is een soort tussensegment creëren naast biologisch en gangbaar’, zegt Kees van Dijk. Van Dijk is portefeuillehouder Gewasbescherming bij NAV. ‘De consument wil een veilig product maar is niet op de hoogte van alle feiten. Ze krijgen verouderde informatie voorgeschoteld. De indruk wordt gewekt dat het heel slecht gaat met de bijen, terwijl de populatie juist weer aan het toenemen is. Het gebruik van insecticide is lang niet het enige probleem. Dat weten we inmiddels.
Om de telers te belonen voor het bijvriendelijk aardappelen of groente telen, willen de supermarkten een betere prijs betalen. Daarvoor worden meerjarige contracten aangeboden. Van Dijk gelooft weinig in een structureel hogere prijs. ‘Het verleden heeft dat aangetoond. Toen de supermarktoorlog losbarste was het Milieukeur de eerste afspraak die sneuvelde om de prijzen te verlagen. De huidige uitspraken bieden misschien op korte termijn een betere prijs, maar voor de lange termijn is dat niet vol te houden.’
Nedato – AH’s hofleverancier voor aardappelen – onthoudt zich van een reactie. Adriaan Jansen, directeur van aardappelhandelsbedrijf Jansen Dongen, wil wel reageren. Jansen levert onder andere aardappelen aan Jumbo’s supermarkten. ‘Voorafgaand aan deze overeenkomst hebben de supermarkten contact met ons gehad over de ophanden zijnde eisen’, laat hij weten. ‘Binnenkort vinden verdere gesprekken plaats over de technische details voor de telers en leveranciers. Overigens wordt nu al samengewerkt met een vaste groep aardappeltelers waar meerjarige afspraken mee zijn gemaakt. Die zijn positief over het directe contact met de supermarkt.’
Jansen heeft er wel vertrouwen in dat de extra eisen daadwerkelijk iets op kunnen leveren. ‘Een toenemende groep akkerbouwers is al bezig met zaken als het aanleggen van akkerranden om de bijenpopulatie te stimuleren. Daar zijn de supermarkten zeer tevreden mee. Wanneer deze ontwikkelingen in de nieuwe afspraken kunnen worden meegenomen werkt dat hopelijk positief voor de telers en kunnen ze hier hun voordeel uit halen.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/aardappelen/artikel/10870936/Supermarkteisen-een-vette-worst-of-droge-boterham?]Supermarkteisen een vette worst of droge boterham?[/url]
Dit had dus veldleeuwerik moeten zijn in plaats van dit clubje. We zullen wel weer zien. Berg papieren rompslomp erbij en gezeik naast die global crap.
de meeste insecticide bespuitingen zijn op angst gebaseerd( angst aangepraat door de gbm leverancier). Als je geen insecticide spuit heb je meer natuurlijke vijanden en een lagere druk. Spuit zelf al 3 jaar geen insecticiden meer en (nog )geen problemen gehad. Aardappelen gaan meestal pas eind mei weg uien eind maart.
Ben ook geen veldleeuwerik deelnemer oid maar gebruik gewoon mijn gezond boeren verstand
kunnen we niet gewoon allemaal geen milieukeur gaan doen? kijken of de ah en jumbo dan opeens niks meer verkopen of dat ze maar hopen dat iedereen dit vergeten is in 2020.
ze kunnen veel willen eisen maar als wij het niet produceren hebben ze niks te zeggen, als de agro sector nu eens zig zou samenpakken in plaats van allemaal alleen aan ons zelf denken zijn we namelijk veel machtiger dan wie dan ook!!!!
Dat dit zo maar kan in ons land!!
ah en jumbo even jaartje niets meer leveren. Dan is dit zo over.....
Als deze twee het wel lukt zullen de dieren activisten alle bedrijven op deze manier aanpakken.
Dat dit zo maar kan in ons land!!
ah en jumbo even jaartje niets meer leveren. Dan is dit zo over.....
Als deze twee het wel lukt zullen de dieren activisten alle bedrijven op deze manier aanpakken.
AH jumbo en mileuclubs gebruiken nu het argument dat de GMB -s de boosdoeners zijn voor de bijtjes, maar het komt HUN milieutechnisch goed uit om de telers extra te belasten met deze argumenten en de consument een loer te draaien, helaas is er aan dit bijen verhaal een heel ander probleem dat men niet naar buiten wil brengen, dat de bijen te weinig bloeiende gewassen in het najaar hebben om de winterperiode te halen en dat is de grootste oorzaak van dit bijenverhaal dat nu extra wordt opgeblazen en breed wordt uitgemeten in de media.
Het zijn net friet fabrieken, blijven knijpen en tarreren tot er geen boer meer overblijft.